Aguille du Moine

Thu, 08/27/2015 - 08:37 - Bas vd Smeede

Ik open mijn ogen en terwijl ik langzaam wakker wordt, besef ik ineens dat het al licht is! Ik schiet omhoog en realiseer dat we door de wekker heen hebben geslapen. Oh nee. We staan snel op en haasten ons naar de ontbijtzaal. Deze is al leeg, alle klimmers zijn al op pad. We bevinden ons in de Couverclehut, hoog boven de Mer de Glace gletscher. We maken ons niet zo druk, want we hebben een niet al te moeilijke tocht gepland. De Aguille du Moine zuidwand en zuid-west graat. Een leuke D tocht van een kleine 500 meter. Aangekomen op de gletscher onderaan de Moine zien we drie touwgroepen nog steeds in de eerste lengte zitten. Maar goed dat we zo laat zijn, anders ben je alleen maar op elkaar aan het wachten. De eerste lengte is nat en dus best vervelend. We zijn met zijn drieen en klimmen aan lopende zekering. Er zit namelijk best veel makkelijk terrein in de lees meer

Dente del Gigante

Mon, 09/30/2013 - 19:55 - Bas vd Smeede

De meeste klimmers verklaren ons voor gek als we voor een weekendje naar de Alpen rijden, maar voor mij voelt het altijd als een cadeautje. Een extra trip bovenop de vakanties. Aangezien vorige week de weersvoorspelling Grand beau was, stapte we donderdag avond nog de auto in. Ik ben al vele malen in Chamonix wezen klimmen en kijk dus al jaren tegen de Dent du Geant aan. De perfecte graniet tand, die overal bovenuit steekt.   Omdat de moeilijkheden vrij kort zijn (alleen de tand), leek het ons een mooi doel voor een weekendje. Alleen de hoogte van meer dan 4000 meter is niet zo relax.... We kozen ervoor de Burgasser/Leitz route te klimmen op de zuidwand. Deze route is artificieel geopend, maar kan ook vrij geklommen worden tot 6c. Vanuit Italie pakte we het liftje naar de Torina hut. De berg noemen ze hier 'Dente del Gigante' en serveren heerlijke exp lees meer

Petit Dru noordwand

Sun, 07/14/2013 - 09:09 - saskia

De Petit Dru noordwand, dat spreekt tot ieders verbeelding toch? Bas van der Ploeg wilde nog een alpine tocht maken voor de expeditie om te kijken of dat goed gaat met zijn been. Hij heeft namelijk in december zijn been gebroken en helaas heeft hij daar nog steeds last van. Bas van der Smeede is daar altijd wel voor te porren en het is goed voor het team om dat samen te doen. Ik ben een paar weeken terug goed ziek geweest, waardoor ik 3 weken uit de running was. Ik was het zat om thuis te zitten terwijl anderen de leuke tochten maken. Om te kijken of ik alweer genoeg conditie was ben ik samen met Bas eerst gaan hardlopen op het strand en daarna naar de klimhal gegaan om 26 routes te klimmen. Dit ging lekker en zo vertrokken Bas, Bas, Bas en ik met de auto voor een lang weekend naar Chamonix. Nee, ik heb niks verkeerds getikt en het is ook geen geintje. Ik was met drie lees meer

Grandes Jorasses

Sat, 03/31/2012 - 18:11 - Bas vd Smeede

Dit weekend stond de Grandes jorasses op het programma. De grootste wand van Chamonix moest er een keertje aan geloven. Samen met Bas Visscher en Bas vd Ploeg (wat een team, drie Bassen!) vertrokken we richting het Mont Blanc gebergte en sliepen de eerste nacht in de winterraum van de Lescheux hut om zo een beetje te acclimatiseren. 's Ochtends lekker chillen en in de middag liepen we richting de wand op onze sneeuwschoenen. Omdat je aan de andere kant van de berg moet afdalen zijn we tot deze keuze gekomen. Je kan er ook voor kiezen om later je skies op te halen, maar zoveel tijd hadden we niet. Gelijk onderaan de route groeven we een mooi bivak plekje uit en doken direct onze slaapzakken in. De nacht viel ons zwaar, er kwam grote hoeveelheden spindrift uit de wand (stuifsneeuw) en zodoende sneeuwde we langzaam in. Stuifsneeuw waait overal in, dus onze slaa lees meer

Winter in Chamonix

Wed, 03/14/2012 - 09:49 - Bas vd Smeede

Gewoon een plaatje van de plek waar wij ons het meest thuis voelen; de bergen lees meer

'Le Fil a Plomb' met één arm

Fri, 03/09/2012 - 07:35 - Bas vd Smeede

Het was weer tijd voor een mooie alpiene toer, dus reden Sas en ik afgelopen vrijdag nacht richting Chamonix. Halverwege even een tukje gedaan en om 11 uur kwamen we aan. In het dorp kwamen we Niels en Niek tegen en onder het genot van een bakkie hoorde we van hun dat de sneeuw goed gezet was en dus geen sneeuwschoenen nodig hadden. Dezelfde middag namen we het liftje om in de winterraum van de Refuge du Plan te slapen. Helaas was het druk in dit hutje en iedereen ging dezelde route in, namelijk ‘le Fil a Plomb’ op de noordwand van de Rognon du Plan. Deze route loopt links van de bekende Frendopijler.   Fil a Plomb, de rode pijl markeerd de markante sleutel lengte We zaten al na te denken over een alternatieve route, maar omdat ‘s ochtends de eerste al om half drie opstonden (en dus ver voor ons uit klommen) beslote lees meer

Les Courtes hit & run

Fri, 02/17/2012 - 12:18 - Bas vd Smeede

Hit & run: naar de Alpen rijden, een grote route klimmen en gelijk weer terug rijden, dat was het plan. De combinatie van een drukke baan en veel willen klimmen is soms zwaar. De drang om te klimmen is echter zo groot, dat we dit er graag voor over hebben. Les Courtes noordwand stond gepland en is nog gelukt ook! Donderdag vertrokken we richting Chamonix voor deze winterbeklimming.   Les Courtes, 3815 meter hoog   Na wat geshop in de lokale bergsportwinkels, vertrokken we vrijdag middag met de Grand montets naar het bovenste liftstation. Vanaf hier duik je vrijwel gelijk buiten de piste en daal je via een redelijk stijle flank af naar de gletcher. Gelijk merkte we al hoe koud het hier was. Op onze wimpers vormden ijs en de sneeuw was compleet bevroren. Qua temperatuur moet je ongeveer aan -20 graden denken! Bas Vissch lees meer

Bergsportaward en meer!

Fri, 02/17/2012 - 12:15 - Bas vd Smeede

Er is weer een hoop gebeurt de laatste tijd, maar ik heb het te druk met klimmen om te bloggen (goeie zaak natuurlijk!!). Anderhalve week geleden had ik samen met mijn team maten de eer om de bergsportaward 2012 in ontvangst te nemen. Onze eerstbeklimmingen in het Pamir Alai gebergte vond het publiek de meest spraakmakende alpiene beklimming van het afgelopen jaar. Helaas kon Bas Visscher door de hevige sneeuwval het restaurant in Woerden niet bereiken, dus namen we met zijn drieen de award in ontvangst. Niemand minder dan Katja Staartjes reikten de award uit. Bedankt voor de mensen die op ons gestemt hadden! Bergsportaward 2012, jeeeeeh De zondag na de award uitreikingen gaven we twee lezingen op de bergsportdag, wat ondanks het mooie schaatsweer best goed bezocht was. Dit waren onze laatste lezingen, dus binnenkort zullen we de filmpjes publiceren. lees meer

kouwe klauwe weekend

Mon, 11/22/2010 - 17:40 - Bas vd Smeede

Traditioneel gaan we met de regio altijd in november naar Belgie, het zogenaamde kouwe klauwe weekend. Echter was het zaterdag heerlijk weer! Alle campings waren dicht, dus zijn we maar op het bivakveldje van Freyr gaan slapen (we klommen bij de rotsen van Dave). Op zich geen straf om 's avonds lekker bij le Chamonix een biertje te drinken... Dave is best leuk om te klimmen. Ik was er al tich keer geweest, maar altijd met een beginnersweekend. Nu kon ik wat moeilijkere routes klimmen en dat zijn er genoeg hier! De lezing in Rijswijk afgelopen vrijdag was een groot succes. De zaal was compleet afgeladen, ik denk wel zo'n 80 man. Volgens mij was iedereen ook enthousiast over de film. lees meer

Glibberdeglibber

Mon, 11/08/2010 - 17:15 - Bas vd Smeede

Dit weekendje was ik met de regio Haaglanden op stap. De voorspellingen waren best slecht en dat werd het zaterdag ook. We hadden een beginnersweekend in Hotton georganiseerd. Om 11 uur verzamelde we op de parkeerplaats en de regen kwam met bakken uit de hemel... We boden de beginners wat alternatieven aan, maar iedereen wou toch graag buiten klimmen! Super, ik vond het niet erg en vond een paar klimmers die het leuk vonden om bergredding te leren. Uurtje later glibberde we dus lekker door de rots omhoog en hadden best een gezellig daggie. Zondag reisde ik af naar Freyr om hier examens af te nemen. Twee SKB instructeurs in spé stonden klaar en slaagde alletwee voor hun examen! Van onze regio deden ook twee klimmers examen, waarvan één geslaagd. Nans is geslaagd voor haar SKI examen, jiiihaaaaa!!!!! Als afsluiting,  in de Chamonix genoten van een steak roque lees meer