'Le Fil a Plomb' met één arm

Fri, 03/09/2012 - 07:35 - Bas vd Smeede

Het was weer tijd voor een mooie alpiene toer, dus reden Sas en ik afgelopen vrijdag nacht richting Chamonix. Halverwege even een tukje gedaan en om 11 uur kwamen we aan. In het dorp kwamen we Niels en Niek tegen en onder het genot van een bakkie hoorde we van hun dat de sneeuw goed gezet was en dus geen sneeuwschoenen nodig hadden. Dezelfde middag namen we het liftje om in de winterraum van de Refuge du Plan te slapen. Helaas was het druk in dit hutje en iedereen ging dezelde route in, namelijk ‘le Fil a Plomb’ op de noordwand van de Rognon du Plan. Deze route loopt links van de bekende Frendopijler.   Fil a Plomb, de rode pijl markeerd de markante sleutel lengte We zaten al na te denken over een alternatieve route, maar omdat ‘s ochtends de eerste al om half drie opstonden (en dus ver voor ons uit klommen) beslote lees meer

Pamir Alai

Sun, 01/29/2012 - 11:30 - vincent

Saskia Groen, Bas van der Smeede, Bas Visscher en Vincent van Beek zijn deze zomer op expeditie geweest in het Pamir Alai gebergte in Zuid-West Kirgizie. Het teamt richtte zich op het maken van verschillende eerstbeklimmingen en dat is gelukt. Het gebied, met bergen rond de 5000 meter, profileert zich door zijn milde klimaat, alpiene omgeving en vooral met zijn kalkwanden tot wel 1000 meter hoog! Het gedeelte waar het team naar is afgereisd, ligt in het oosten van het Pamir-alai gebergte, op de grens met China. Dit gebied is nog nauwelijks bezocht door klimmers, waardoor het team zich moest voorbereiden met de foto’s die door een lokale berggids zijn gemaakt. De vier klimmers van de Pamir Alai expeditie hebben in totaal zes eerst beklimmingen kunnen maken in de Oibala Mountains in Kirgizië. Na een lange busreis, tegenslagen met de lokale bureaucratie en lees meer

Arwa Tower

Sun, 01/29/2012 - 11:29 - vincent

In 2010 zijn Vincent van Beek, Saskia Groen, Bas van der Smeede samen met Jorg Vegter en Remy Klaase op expeditie geweest naar de Gahrwall Himalaya in India. Het doel was om de eerste herhaling te maken van de Noord-west pijler op de Arwa Tower (6352m). Deze 550 meter hoge pijler bestaat uit compact graniet met moeilijkheden tot 6B, TD+. De trip duurde in totaal 6 weken. Het team heeft 2 pogingen gedaan, maar zijn alletwee helaas mislukt. De zware condities in de pijler koste het team teveel tijd om van het mooi weer venster gebruik te maken. Veel opgevroren sneeuw en ijs in de rots vermoeilijkde het vrijklimmen. Uiteindelijk is de 6000 meter grens net bereikt. lees meer

Fri, 08/28/2009 - 07:36 - Bas vd Smeede

Al sinds een lezing op de CEAT meeting twee jaar geleden, kan ik mijn gedachte niet van deze berg afhouden. De Arwa Tower, gelegen in de Indiase Garwhall Himalaya, 6352 meter hoog. In mei volgend jaar gaat het er eindelijk van komen! Ik heb vrij gekregen van mijn werk, het team is compleet en de permit is praktisch rond. De route die wij op het oog hebben is de Noord-west pijler, natuurlijk in alpiene stijl. Deze route is geopend in 2002 door een frans team en zij waardeerde de pijler: 550 m, TD+, 6B. Geen makkelijke opgave dus, maar ik hou wel van uitdagingen! De komende maanden zullen uiteraard in het teken staan van de expeditie en ik zal nog harder gaan trainen. www.arwatower.nl is ook al in de lucht, dus neem gerust is een kijkje. lees meer

Gemaakte tochten zomer 2009

Tue, 08/18/2009 - 09:10 - vincent

Kampeer plek in de bergen bij Chamonix (tussen station lift). Ik ben deze zomer 3 weken in de Alpen geweest. Daar van heb ik twee weken in Chamonix doorgebracht en 1 week in Italie. Zoals al eerder vermeld op mijn blog beklommen we in Italie de Noordwand  van de Gran Paradiso. Ik heb echter nog meer beklimmingen gemaakt, even een lijstje: Aguille du Peigne, Papilionsgrat (D+,V+,12 TL) Aguille du Peigne, Contamine/Vaucher (TD,6a,16 TL) afgebroken na 13 touwlengtes Matterhorn, Zuidwest pijler tot Pic Tyndel (D, IV+, 850m) Gran Paradiso, Noordwand (D, 55 graden, 400 m) Grand Capucin, Swiss route (ED-,VII/A0, 11TL) Grand Charmoz, westwand,Cordierpijler (TD,VI+,650 m, 24 TL) Later zal ik de tochten wat uitgebreider beschrijven als ook alle fotos van mijn klimmaatjes beschikbaar zijn. lees meer

je eigen bedje

Sun, 08/16/2009 - 07:40 - Bas vd Smeede

We zijn weer thuis. Mede door het fantastische weer zijn de meeste tochten geslaagt. We hebben de volgende routes uit geklommen: Aguille du Peigne, Contamine/Vaucher (TD,6a,16 TL) Aguille du Peigne, Papilionsgrat (D+,V+,12 TL) Matterhorn, Zuidwest pijler tot Pic Tyndel (D, IV+, 850m) Gran Paradiso, Noordwand (D, 55 graden, 400 m) Grand Capucin, Swiss route (ED-,VII/A0, 11TL) Grand Charmoz, westwand,Cordierpijler (TD,VI+,650 m, 24 TL) Het is jammer dat de trip weer voorbij is, maar het is ook weer fijn in je eigen bedje te slapen, lekker te douchen en alle blogs weer is te lezen. Zo zijn de groenland expeditie en de Kalanka expeditie van start gegaan en lees ik dat de Peru expeditie wat tegenslagen kent. De komende tijd zal ik wat van mijn vers gemaakte tochten beschrijven, maar nu eerst lekker bijeten........ lees meer

Da Vinci

Fri, 08/22/2008 - 17:11 - Bas vd Smeede

De Cengalo via de Da Vinci graat, een bekende klassieker in de Italiaanse kant van Bergell. Om de tocht helemaal compleet te maken, pakten de volledige graat van onderaf. De DaVinci integraal (25 touwlengtes, 6a-max.). De meeste klimmers stappen klimmen via een couloirtje de route in en komen op tweederde van route erin, zo staat de route ook in de Plaisir gids getekend. Op deze manier pak je wel de mooiste en moeilijkste lengtes en verkort je de route tot 9 touwlengtes. Het onderste stuk verdient ook zeker geen schoonheidsprijs wat betreft de rotskwaliteit, maar het verhoogt wel het alpiene karakter van de route. Volgens het gidsje is de Integraal een TD, maar dit vond ik een beetje overgewaardeert. De route is wel lang en je komt geen haken tegen, maar toch is er vrij weinig commitment voor nodig. Voorral doordat je op veel plekken eruit kan stappen en de makkelij lees meer

De Italiaanse kant van Bergell

Mon, 08/11/2008 - 13:01 - vincent

(Bas op de top van de Badile "Birgit in het midden van het touw en ik aan het einde") Na de rust van het dal (Val di Mello) zitten we dus weer in een berghut (Giannetti hut (2534 meter)). We hadden een week om nog een aantal mooie lange rots touren te maken. De eerste dag heb ik met Walter een korte route geklommen om er weer een beetje in te komen. De tweede dag heb ik samen met Bas een graat beklimming gedaan (een TD gewaardeerde tour). Deze tour was 25 touwlengtes en viel in het perspectief van de Slabit west graat erg mee. We begonnen om 7:30 met klimmen en om 17:00 stonden we op de top. De derde dag was voor mij en Bas een rut dag, we hebben nog geprobeerd een korte tour te doen maar na vier touwlengtes hadden we geen zin meer. S' avonds besloten we dat we eigenlijk nog wel 1 lange tour wilde maken. Dit was echter vanuit de hut waar we zaten niet mogelijk. We b lees meer

Schreckhorn; zuidpijler

Sat, 01/27/2007 - 18:07 - Bas vd Smeede

Afgelopen zomer met mijn klimmaatje Saskia onze eerste TD routes gemaakt, de eerste hiervan was de Schreckhorn zuidwand in Berner Oberland. Maar liefs om twee uur 's nachts bij de hut vertrokken, deze route heeft namelijk een verschrikkelijk lange aanloop. Je moet tweemaal een gletscher oversteken en ongeveer 1000 meter stijgen. In totaal zo'n 4 uur voordat je bij de wand bent. Berner Oberland staat niet bepaald bekend om zijn mooie rots, maar omdat in de topo stond prachtige rotsroute in bomvast graniet, trok deze toch onze aandacht. De eerste 150 meter van de wand gingen lekker, lopende touwzekering door derde graads terein. Hierna begon de route steiler en onoverzichtelijker te worden. Het werd licht, maar de lucht was inmiddels compleet dichtgetrokken. Halverwege de wand zijn we door de mist iets te ver naar rechts geklommen waardoor we in brokkelig terrein tere lees meer