Les Courtes hit & run

Fri, 02/17/2012 - 12:18 - Bas vd Smeede

Hit & run: naar de Alpen rijden, een grote route klimmen en gelijk weer terug rijden, dat was het plan. De combinatie van een drukke baan en veel willen klimmen is soms zwaar. De drang om te klimmen is echter zo groot, dat we dit er graag voor over hebben. Les Courtes noordwand stond gepland en is nog gelukt ook! Donderdag vertrokken we richting Chamonix voor deze winterbeklimming.   Les Courtes, 3815 meter hoog   Na wat geshop in de lokale bergsportwinkels, vertrokken we vrijdag middag met de Grand montets naar het bovenste liftstation. Vanaf hier duik je vrijwel gelijk buiten de piste en daal je via een redelijk stijle flank af naar de gletcher. Gelijk merkte we al hoe koud het hier was. Op onze wimpers vormden ijs en de sneeuw was compleet bevroren. Qua temperatuur moet je ongeveer aan -20 graden denken! Bas Vissch lees meer

Let it snow

Mon, 01/09/2012 - 18:44 - Bas vd Smeede

Zoals de meeste meeste van jullie wel vernomen hadden valt er momenteel veel sneeuw in de Alpen, heel veel sneeuw. Helaas ging dit afgelopen week gepaard met harde stormen, waardoor onze klimplannen onmogelijk werden. Het plan was om de 5km lange Jubilaumsgraat te beklimmen en vervolgens de Alpspitze af te dalen op een snowboard. De meeste dagen gingen de hoge gondelliften niet eens, waardoor we genoodzaakt waren om de pistes te nemen. Pistes afdalen vind ik best oke, maar al die mensen om mij heen wat minder. Lange rijen bij de liften en het lijkt wel of ze allemaal haast hebben! Stuk voor stuk staan ze te dringen om een minuutje eerder in de lift te zijn, terwijl het vakantie is. Relax een beetje! Eergisteren ging de gondel eindelijk en we vonden gelijk een super mooie back country afdaling. Door de vele sneeuwval was het lawinegevaar wel gesteen naar 4, maar deze a lees meer

Gefaald op de Grosse Zinne

Mon, 01/02/2012 - 18:27 - Bas vd Smeede

Drei Zinne Om eens te ervaren hoe een bigwall beklimming in de winter aanvoelt, vertrokken we afgelopen week naar Italie. In de Dolomieten ligt één van de meest imposante bigwall van de Alpen, namelijk de 550m hoge grosse Zinne noordwand. Wij hadden een route uitgezocht in het linker, meest overhangende, wanddeel. De Camilotto Pellisier is in 1964 geopend in 10 dagen! en zij gebruikte veel haken. De afgelopen jaren is de route weer in het nieuws gekomen doordat de Italiaan Bube de route vrijklom (X-). Hij had de standplaatsen gesaneerd, maar alle haken hiertussen zijn nog steeds de oorspronkelijke antieke haken. Saskia neemt de eerste lengte voor haar rekening De autoweg naar de Auronzohut is 's winters gesloten, maar hier rijden de hele dag sneeuwscooters heen en weer om mensen naar beneden te laten rodelen. De sneeuwscooter brach lees meer

La Demande

Wed, 06/01/2011 - 04:33 - Bas vd Smeede

Nog even snel een post van mijn laatste route, want straks vertrek ik naar de Alpen voor een korte hemelvaart trip. Als ik over een paar weken naar de Pamir vertrek wil ik in ieder geval goed ingeklommen zijn! De Verdon; de op één na grootste canyon ter wereld (de Grand Canyon in Amerika is de grootste). 300 meter hoge kalksteenrotsen rijzen aan beide zijde van de rivier omhoog. Een waar klimmersparadijs natuurlijk! Wij zochten in de topo naar de langste route en dit was; La Demande, een klassieker van 320 meter met maar liefst 13 touwlengtes, grotendeels 6a. Kenmerkend aan klassiekers is vaak de vele hoekversnijdingen en schoorstenen en dit was ook deze keer zeker het geval. Aangezien in de topo een symbooltje van een boorhaak bij de route stond, namen we alleen setjes mee. Achteraf had en bosje nutjes en wat cams best fijn geweest, omdat de haakafstand erg s lees meer

La Castapiagne rouge

Fri, 05/27/2011 - 16:12 - Bas vd Smeede

In Berner Oberland lag veel sneeuw, dat wisten we. Er lag echter zoveel, nog ongebonden, sneeuw, dat een grote beklimming er echt niet in zat. Plannen aanpassen dus, in de Alpen is er genoeg leuks te doen, dus niks aan het handje. Op de weerberichten zagen we dat het de rest van de week in de Verdon het stabielst was. Na een mooie lange vrijklimroute als inklim, hadden Vincent en ik wel trek in een bigwall route. Na ons mislukte winteravontuur in de Verdon van een paar jaar geleden, hadden we er niet zoveel trek in om zomaar een route in te stappen, dus struinde we door het dorpje om wat locals om tips te vragen. Een lokale gids raadde ons de route; La Castapiagne rouge aan. Een bijna continu, zwaar overhangende, A4 route! Maar....volgens hem was hij alleen voor de eerstbeklimmers zo moeilijk. Nu zit er veel materiaal in de wand en is hij dus makkelijker: jaja......da lees meer

Winter in Ettringen

Mon, 01/17/2011 - 16:51 - Bas vd Smeede

In de Alpen is het momenteel veel te warm om te gaan ijsklimmen, vandaar dat we afgelopen weekend naar Ettringen gingen. Na een mislukte poging in de Nose 2 jaar geleden, blijft het in mijn hoofd dwalen om een revange te nemen. Als allround klimmer moet je toch een keer El Cap hebben beklommen ;-). Dit weekend was toch te koud en te vochtig om vrij te klimmen, dus gingen we lekker oefenen artificieel te klimmen. Afgelopen najaar hadden we een cursus bij Martin Fickweiler gevolgt en een hoop nieuwe systeempjes geleerd. Hoog tijd deze weer eens op te halen. Zaterdag klommen we twee geinige, maar korte A2 lengtes in Kottenheim. Zondag was het tijd voor wat engers. Saska klom Underbelly of the beast, A2+ en ik Girls club, A3. Deze route zit gelijk naast Pumpgun en is lekker lang. Ik heb voor het eerst een beardbeak gebruikt en twee passen op een skyhook moeten maken. Be lees meer

Niedermann

Thu, 08/26/2010 - 13:24 - Bas vd Smeede

Zondag beklom ik met Saskia en Remy de klassieke Niederman route op de Graue wand. Door de expeditie afgelopen voorjaar moet ik veel te veel werken deze zomer, dus ging ik maar voor een weekendje naar Zwitserland. Een hele zomer zonder te klimmen in de Alpen trek ik niet De Niederman is een prachtige route in een 400m hoge graniet wand. Hij is niet al te moeilijk, gewaardeert met een VI (ong. 5c+). Veel lengtes moeten piazzend geklommen worden, maar door de geweldige wrijving op et graniet van dit gebied klim je fluitend omhoog. Saskia en Remy in de eerste lengte Saskia klimt de vierde lengte voor Remy topt de eerste off-with lengte en vraagt zich af waarom hij mee ging Remy in de laatste meters... Top !! lees meer

Bloggen

Fri, 08/06/2010 - 13:27 - Bas vd Smeede

Het is weer een tijdje geleden, dat ik geblogt heb. Na onze expeditie naar de Arwa Tower heb ik eerst de hele trip online gezet op onze website. Hierna was ik het internetten even zat en ben lekker veel gaan klimmen. Door de weeks twee keer naar de hal om weer een beetje op kracht te komen en elk weekend lekker naar de rotsen. Veel in Ettringen geklommen waar ik weer wat projekten ben begonnen, die ik hopelijk in het najaar kan klimmen. In Mordor een mooie 8, genaamd Pumpgun en op de Grosse wand; Mut der verzweiflung (8+/9-). Deze laatste is nog wel ambitieus, maar als ik wat meer duur heb getraind; wie weet... Door de 6 weken Himalaya moet ik deze zomer wel veel werken, maar misschien binnenkort een weekendje naar de Urner Alpen om toch nog even een mooie wand te beklimmen. Hieronder een paar mooie foto's van een off-width in Ettringen, geschoten door Vincent. lees meer

Concentratie

Sun, 01/24/2010 - 13:34 - Bas vd Smeede

Alleen de makkelijke watervallen tot WI4 waren in conditie in Ceillac. De derde dag hadden we bedacht gewoonweg veel meters te maken en meerdere lange watervallen te beklimmen. We starten de dag met de 250 meter lange Y-droit. Een WI3+ die vlak bij de parkeerplaats begint. Bij het begin zien we al gelijk dat het zondag is; de hele waterval hangt vol met klimmers. Vincent en ik besluiten de eerste lengte te soleren en klimmen in rap tempo tussen al die andere klimmers door. Toch best spannend zo zonder touw. Het is makkelijk (voor de niet ijsklimmers onder ons; een W3+ is een beginners waterval, max. 80 graden), maar toch best stijl. Na deze eerste lengte vinden we het alletwee toch wel leuk. We besluiten de complete waterval te soleren, alleen een beetje jammer dat we nu een gordel met complete set boren aan hebben en een touw op onze rug hebben hangen . We klimmen lees meer

2010

Sun, 01/10/2010 - 13:36 - Bas vd Smeede

2010, weer een nieuw jaar vol kansen! Iedereen een fijn jaar toegewenst. Rond de jaarwisseling zat ik de Alpen, maar nu ik weer thuis achter mijn laptop met een koffie zit (saai...) wordt het weer tijd om wat doelen op te schrijven voor dit jaar. Zoals ik al eerder vertelde zijn doelen voor mij belangrijk om gemotiveerd te blijven trainen. Terugkijkend op mijn doelen van 2009 zijn er veel gelukt, maar niet alle. Mijn doel om een 7a te klimmen is gelukt; op 1 januari klom ik in BuisleBaroni nog mijn eerste 6c en in het najaar mijn eerste 7a; Welcome to the machine. Nog 2 7a's volgen hierna. El Capitan beklimmen is helaas niet gelukt, door de zware weersomstandigheden kwam ik slechts tot een derde (de revanche gaat natuurlijk komen!) en als derde doel de Grand Capucin beklimmen is wel gelukt. Niet via de route die ik op oog had, maar ook de Swiss route was een prachti lees meer