'Le Fil a Plomb' met één arm

Fri, 03/09/2012 - 07:35 - Bas vd Smeede

Het was weer tijd voor een mooie alpiene toer, dus reden Sas en ik afgelopen vrijdag nacht richting Chamonix. Halverwege even een tukje gedaan en om 11 uur kwamen we aan. In het dorp kwamen we Niels en Niek tegen en onder het genot van een bakkie hoorde we van hun dat de sneeuw goed gezet was en dus geen sneeuwschoenen nodig hadden. Dezelfde middag namen we het liftje om in de winterraum van de Refuge du Plan te slapen. Helaas was het druk in dit hutje en iedereen ging dezelde route in, namelijk ‘le Fil a Plomb’ op de noordwand van de Rognon du Plan. Deze route loopt links van de bekende Frendopijler.   Fil a Plomb, de rode pijl markeerd de markante sleutel lengte We zaten al na te denken over een alternatieve route, maar omdat ‘s ochtends de eerste al om half drie opstonden (en dus ver voor ons uit klommen) beslote lees meer

Pamir Alai Expeditie

Sat, 07/09/2011 - 09:09 - vincent

Vandaag vertrekken we richting Kirgizie om daar in de Pamir Alai nieuwe toppen te beklimmen. We hebben er allemaal erg veel zin in en na een jaar hard trainen wordt het ook echt tijd om weg te gaan. De komende 5 weken zullen onze verrichtingen te volgen zijn via http://www.pamiralai2011.nl . lees meer

The Creek

Wed, 03/23/2011 - 14:25 - Bas vd Smeede

en nog ééntje: Michael Walsh in Blue Sun, 5.10, Indian Creek lees meer

Birthday-climb

Wed, 02/09/2011 - 16:53 - Bas vd Smeede

Om mijn dertigste jaar goed in te luiden, vertrok ik, samen met Saskia en Bas Visscher, afgelopen weekend richting Oberstdorf. Ons doel; De Rubihorn noordwand. Een kort noordwandje van zo'n 400m met vele mixed routes. Volgens Bersteigen.at een sehr schöne kombinierte alpine Tour. Al in de eerste M4 lengte, klommen we door brak terrein, wat niet goed af te zekeren was. Onze beoogde route (Carpe Diem, M5+) lieten we maar vliegen en we sloegen rechtsaf de klassieke route in. De rots bleef brak en de beste bijlplaatsingen waren eigenlijk in bevroren graspollen ;-). De moeilijkheden waren vlot achter ons, zodat we het laatste deel zonder touw konden klimmen. Een hoop sneeuw, maakte het wel zwaar en deed de snelheid niet ten goede. Na de top volgde een lange afdaling door diepe sneeuw en om zeven uur zaten we pas aan een welverdient biertje. Al met al, is de wand qu lees meer

Schweizerfuhre

Sun, 10/31/2010 - 13:40 - Bas vd Smeede

In dit mooie filmpje klimt Alexander Huber de Schweizerfuhre op de Grand Capucin. Vorig jaar klom ik deze route ook met Vincent en Remy. Ik vond het een harde route voor de graat. Diverse 5+ lengtes waar je normaal doorheen cruist, maar hier moesten we flink aan de bak. Het rode compacte graniet op deze toren is behoorlijk glad. httpv://www.youtube.com/watch?v=O6iW2xAVeCs lees meer

Zomaar...

Sat, 03/20/2010 - 13:31 - Bas vd Smeede

Het is een beetje stil op mijn blog de laatste tijd. Het is gelukkig niet zo dat ik weining klim en daardoor te weining te bloggen hebt, maar heb gewoon wat te weinig tijd. Nog slechts 6 weken en we vertrekken richting de Himalaya. Ik train m dus helemaal suf en op de niet trainingsdagen ben ik druk met organiseren van de expeditie. Vorig weekend ben ik weer voor t eerst naar de rotsen gegaan. Het is tot zondag middag 5 uur gelukkig droog gebleven en hebben veel meters kunnen maken. Zaterdag in Beez geweest. Eind van de dag een leuke 6c getopt, genaamd Flipflopflex (of flapflopflix . Deze route gaat door de grote overhang links op Liederkerke en heeft lekker grote grepen, waardoor het veel op een klimhalroute lijkt. 's Avonds spaggetti in de Chamonix gegeten. We hadden spullen ingekocht om lekker zelf pannenkoeken te bakken, maar ik was zo slim om een gasblikje met ee lees meer

IJsklimmen in het Lusens

Sat, 02/20/2010 - 19:26 - vincent

De afgelopen 8 dagen ben ik in Oostenrijk geweest. Het doel was ijs en mixed klimmen. De tweede dag ben ik met Bas en Jorg naar "Mixed-Gartl" in Ochsengarten geweest. We klommen daar twee 7- routes en een 6de graad route. De een na laatste dag ben ik nog een keer terug geweest naar dit gebied en heb ik de routes allemaal in mijn eerste poging herhaald. Een aardige stap voorwaarts op het gebied van mixed klimmen dus. De rest van de dagen heb ik onderanderen de volgende ijs routes geklommen: Stuppen Eisfall 90m WI 5+, Bafflfall 120m WI 3 en 10m WI 4- en 10m WI 5, Gasthausfall 30m WI 4, Easy Afternoon 80m WI 4, Soul Reaver 120m WI 5, Rinne 50m WI 3+. Het hoogtepunt van de trip was de eerste poging in een WI 6, de route die Bas en ik geprobeerd hebben te klimmen heet Hangende Garten een 140 meter lange WI 6. De eerste touwlengte is een 55 meter lange WI 3+, daarna beg lees meer

Kandersteg

Thu, 02/04/2010 - 13:33 - Bas vd Smeede

Nadat ik vorige week nieuwe ijsbijlen kocht (de Petzl Nomics), had ik natuurlijk sterk de behoefde om deze uit te proberen. Vrijdag na het werk vertrokken we richting Kandersteg om daar vervolgens heeeeel laat aan te komen. We konden nog een paar uurtjes slaap pakken naast de auto en klommen zaterdag een mooie stijle W4+. Eindelijk weer eens goed koud weer! Zondag ochtend zelfs -10, dus klommen we de prachtige freestanding genaamd 'Arbonium' W5 (zie foto hierboven). De ijs omstandigheden waren zeer gunstig, waardoor de route niet zo moelijk was. 80 procent van de bijlplaatsingen kon ik haken, erg mooi klimmen. Ijsklimmen rules! Nog 5 daagies werken en ik ga weer terug. Nu voor een lang weekend naar het Lusental in Oostenrijk. Ik ben daar nog nooit geweest, dus ben benieuwd..... Saskia in Arbonium. lees meer

Ploeteren in de sneeuw

Tue, 12/29/2009 - 18:39 - vincent

Het plan was winter klimmen in Chamonix, maar na 5 dagen ploeteren in de sneeuw en niets klimmen besloten we om naar de Ecrins te gaan. In de Ceillac hebben we drie dagen kunnen ijsklimmen. Vandaag was het te warm maar we hebben een nieuwe tocht gevonden van twee dagen waar we morgen aan gaan beginnen. Als het weer mee zit dan kunnen we vrijdag en zaterdag nog wat ijsklimmen en rijden we zondag weer naar Nederland. lees meer

Terug blik op mijn trip naar de States

Wed, 10/14/2009 - 18:11 - vincent

Ik ben nu een dag terug uit Amerika en zit net de fotos te bekijken, het zijn er niet zoveel dit keer want ik was zo bezig met klimmen dat het fotograferen er af en toe bij in schoot. Toch heb ik nog wel een paar mooie plaatjes geschoten. De eerste dag van de trip hebben we in Salt Lake doorgebracht. Op het programma stond een bezoek aan het hoofdkwartier van Black Diamond. Het was erg interessant om te zien hoe alle ijsschroeven met de hand worden afgewerkt en hoe de karabieners worden getest. Na afloop van de rondleiding stond er een diner voor ons klaar en konden we met de Black Diamond medewerkers praten over toekomstige producten en klim trips want bijna alle medewerkers waren klimmers of skiërs. De tweede dag stond in het teken van reizen, en het ontmoeten van de host klimmers. Na 5 uur in de bus zitten kwamen we aan in Indian Creek waar we door Jim Donini lees meer