Boven de poolcirkel

Sun, 03/02/2014 - 08:28 - Bas vd Smeede

Dichtbij, maar toch ver weg. In twee vluchten van anderhalf uur ben je er, maar éénmaal op het eiland voel je je ver weg. Honderden ijslijnen om je heen en geen topo's, geen behaakte standplaatsen en bovenal geen ijsklimmers! Op straat zie je alleen een enkele lokale visser, die nors voor zich uit blijft staren. We bevinden ons op Senja island, een klein eiland boven de bekendere Lofoten eilanden in het uiterste noorden van Noorwegen. Doordat dit eiland zich zo een driehonderd kilometer boven de poolcirkel bevind, veranderd het elke winter in een alpien landschap. Een grote alpiene speeltuin.... Ons team verbleef, samen met Coen, Heelco en Klaas tien dagen op het eiland en we hebben ons helemaal suf geklommen. We hebben veel zelden herhaalde routes geklommen en volgens de lokale ijs goeroe; Bent Vidar Eilertsen hebben we zelfs enkele eerste bekli lees meer

Senja island

Sun, 11/10/2013 - 14:37 - Bas vd Smeede

Senja eiland is koud, nog geen topo van, wisselende condities en heeft korte periode daglicht. Dit klonk ons wel als avontuur, dus boekte we onze vluchten naar het noorden van Noorwegen. Senja eiland is gelegen boven de poolcirkel en veranderd 's winters in een koud alpiene landschap. De bergen zijn slechts 1000 meter hoog, maar beginnen wel op zee niveau! The Devil's teeth Er zijn nog weinig klimmers actief geweest op dit eiland, dus er valt nog veel te verkennen. Van de klimmers die er zijn geweest begrepen we dat het er vol zit met mooie bevroren watervallen, couloirs en potentiele mixed routes. We verblijven bij een lokale gids die in het kleine vissersdorp, Mefjordvær woont. Hopelijk kan hij ons voorzien van de nodige informatie over mooie routes! Mefjordvær met het beroemde noorderlicht We gaan in totaal met acht klimmers. Sas en lees meer

Rjukan Noorwegen

Thu, 02/28/2013 - 19:24 - Bas vd Smeede

Stil van de spanning lopen we gestaag door door de kloof. Het enigste wat we horen is het gekraak van onze stijgijzers in de koude sneeuw. Vandaag staat Juvsøyla op het programma. De moeilijkste waterval die hier momenteel in conditie is. Een spectaculaire WI6 van vier touwlengtes met uitdagend ijs. We zijn vandaag in het ijsklimmers paradijs; Rjukan in Noorwegen.  Aangekomen bij de waterval balen we dat de enigste andere klimmers in dit dal vandaag in onze waterval zitten. We zijn niet voor niets vroeg naar bed gegaan gister avond, dus besluiten toch maar de route in te gaan. De eerste lengte is een stukje WI3 met een lang sneeuwcouloir erna en soleren we vlot door. Aangekomen bij de eerste stand zien we een grote bloedvlek op het ijs. Geen opsteker voor je toch al zenuwachtig begin. We weten nu wel waar die heli gistervoor kwam. Vanaf dit punt heb je lees meer

Hängende Gärten

Wed, 03/02/2011 - 06:05 - Bas vd Smeede

Yes! het is gelukt. Afgelopen zaterdag is het Vincent en mij gelukt de 'Hängende Gärten' te klimmen. Ons plan was om eerst goed in te klimmen in WI5 watervallen en dan zondag de 'Hängende Gärten' in te duiken. Op zaterdag konden we echter niet weg bij ons pensionnetje, omdat handrem van één van de auto's was vastgevroren. De Hängende Gärten was op loopafstand, dus de beslissing was snel gemaakt om vandaag al een poging te doen. De condities waren dit jaar super, we zagen dat de waterval al vaker was beklommen. Vincent was behoorlijk zenuwachtig, maar klom toch soepel door de eerste crux lengte heen. Deze lengte hebben we deze keer niet door de pijler geklommen, maar door een dak links. Hierna was het mijn beurt. De volgende lengte was een steile WI6 pilaar. De stand was in in een grotje en hieruit klom ik de pijler in. Na een meter of drie kwam het twijfelpu lees meer

IJsklim plannen

Wed, 02/23/2011 - 14:32 - vincent

Komende donderdag vertrek ik voor een lang weekeind ijsklimmen in het Lusens. Vorig jaar ben ik daar ook geweest en toen hebben Bas en ik geprobeerd Hangende Garten (WI6) te klimmen. Als de condities het toelaten zullen we dit jaar een nieuwe poging doen. Februarie 2010: lees meer

Winter in Ettringen

Mon, 01/17/2011 - 16:51 - Bas vd Smeede

In de Alpen is het momenteel veel te warm om te gaan ijsklimmen, vandaar dat we afgelopen weekend naar Ettringen gingen. Na een mislukte poging in de Nose 2 jaar geleden, blijft het in mijn hoofd dwalen om een revange te nemen. Als allround klimmer moet je toch een keer El Cap hebben beklommen ;-). Dit weekend was toch te koud en te vochtig om vrij te klimmen, dus gingen we lekker oefenen artificieel te klimmen. Afgelopen najaar hadden we een cursus bij Martin Fickweiler gevolgt en een hoop nieuwe systeempjes geleerd. Hoog tijd deze weer eens op te halen. Zaterdag klommen we twee geinige, maar korte A2 lengtes in Kottenheim. Zondag was het tijd voor wat engers. Saska klom Underbelly of the beast, A2+ en ik Girls club, A3. Deze route zit gelijk naast Pumpgun en is lekker lang. Ik heb voor het eerst een beardbeak gebruikt en twee passen op een skyhook moeten maken. Be lees meer

NK IJsklimmen

Sun, 12/05/2010 - 14:58 - vincent

Fotos NK IJsklimmen. lees meer

Winter, jihaaaa !!

Mon, 11/29/2010 - 20:11 - Bas vd Smeede

Met deze kou krijg ik weer helemaal zin om te ijsklimmen! Mijn bijlen liggen al klaar op de eettafel... Omdat de buitenwand van onze klimhal volgend seizoen wordt vernieuwd, mochten we in de overhang drytool routes bouwen. Een betere voorbereiding op het winterseizoen kunnen we ons natuurlijk niet wensen, dus zijn we gisteren druk aan het bouwen geslagen. We hebben nu al een route op houten blokjes gebouwd en een wat moeilijkere op klimgrepen. Doordat de overhang 12 meter hoog is kunnen we goed weerstand trainen. Vrijdag organiseerd de NKBV een ijsklimwedstrijd in Bodegraven op echt ijs!! Ik heb nooit zo een behoefde om in wedstrijd verband te klimmen, maar hier moet ik toch wel bij zijn. Ben benieuwd wat de ijsmeester kan creeeren! Vincent in onze trainingswand (en in de vrieskou!!) lees meer

Kandersteg

Fri, 02/05/2010 - 02:30 - vincent

Het afgelopen weekeinde ben ik dus met Bas en Saskia naar Kandersteg geweest. Vrijdag avond rijden en dan zaterdag en zondag klimmen en zondag nacht weer thuis komen. Het rijden naar Kandersteg was echt een drama, in Belgie reden we al verkeerd (zo zenuwachtig als we waren om maar weer te kunnen klimmen), daarna in Luxemburg in de file en in Zwitserland konden we maar 50 rijden op de snel weg omdat het keihard sneeuwde. Het klimmen was echt geweldig, het was goed koud en de watervallen waren goed gevormd. Zaterdag klommen we een mooie stijlen w4+ en Zondag klommen we Arbonium w5 een free standing ijspilaar. Nog een weekje en dan reizen we weer af naar Oostenrijk om daar 9 dagen te gaan ijsklimmen. Vooral het dry-toolen en mixed klimmen wil ik daar gaan proberen, verder zijn er nog een aantal watervallen die ik tijdens eerdere bezoeken niet heb beklommen die ik wel ee lees meer

Thu, 02/04/2010 - 13:33 - Bas vd Smeede

Nadat ik vorige week nieuwe ijsbijlen kocht (de Petzl Nomics), had ik natuurlijk sterk de behoefde om deze uit te proberen. Vrijdag na het werk vertrokken we richting Kandersteg om daar vervolgens heeeeel laat aan te komen. We konden nog een paar uurtjes slaap pakken naast de auto en klommen zaterdag een mooie stijle W4+. Eindelijk weer eens goed koud weer! Zondag ochtend zelfs -10, dus klommen we de prachtige freestanding genaamd 'Arbonium' W5 (zie foto hierboven). De ijs omstandigheden waren zeer gunstig, waardoor de route niet zo moelijk was. 80 procent van de bijlplaatsingen kon ik haken, erg mooi klimmen. Ijsklimmen rules! Nog 5 daagies werken en ik ga weer terug. Nu voor een lang weekend naar het Lusental in Oostenrijk. Ik ben daar nog nooit geweest, dus ben benieuwd..... Saskia in Arbonium. lees meer