Scary shit!

Wed, 01/22/2014 - 21:06 - Bas vd Smeede

Hangend aan een skyhook vraagt Saskia zich hardop af waarom ze nou weer deze route in is gegaan. We zijn weer eens in Ettringen te vinden, maar het is zo koud dat we bedacht hadden om te gaan artificieel klimmen. Ettringen is hiervoor zeer geschikt en maakt het onze perfecte trainingsgebied. Saskia is Girlsclub aan het klimmen, een lange A3 route in Mordor, de kuil aan de andere kant van de weg bij de Grosse wand parkeerplaats. Deze route begint met C3 cammetjes, maar wordt al snel dunner. Saskia moet weer even wennen aan het hangen in zeer klein spul en vordert langzaam, maar gestaag. Helaas komt ze drie meter onder het relais net wat lengte tekort om een plaatsing te doen. De crack is hier compleet dicht, maar je kan aan een grote skyhook hangen in een oud boorgat. Ze gaat in de bovenste trede van de ladders staan, maar nog kan ze er niet bij. Ze kan de route helaas lees meer

Alpine performance training

Thu, 10/03/2013 - 08:27 - Bas vd Smeede

Voor de komende jaren hebben wij het doel een mooie technische route openen op een zesduizender in de Himalaya. Dit zal uiteraard niet makkelijk worden, dus willen we ons als alpinist continu blijven verbeteren. Deze winter gaan we meedoen met een Alpine performance training, opgezet door Goodclimbing. Goodclimbing is een bedrijf van Michel Kleinjan, die zijn jarenlange ervaring als trainer inzet om klimmers tot een hoger niveau te brengen. De training staat open voor alle ambitieuze alpinisten, waarbij je op je eigen niveau kan mee trainen. We zullen starten op zaterdag 16:00 en trainen door tot zondag 12:00. Net als een lange alpiene beklimming dus! 's Nachts bivakkeren we in de wand. De ene keer zal dat in een portaledge zijn, de andere keer op een ledge. Wil je ook meetrainen met ons? Kijk dan op de webiste van Goodclimbing   lees meer

Salathe wall

Fri, 03/09/2012 - 07:34 - Bas vd Smeede

Over 10 weken staat onze trip naar Yosemite gepland met als hoofddoel natuurlijk El Capitan. Afhankelijk van de andere klimmers in de wand gaan we denk ik Salathe wall proberen. Deze volgt samen met de Nose de meest natuurlijke lijn, waardoor we delen kunnen vrijklimmen. Salathe wall staat berucht om zijn off-with en schoorsteen lengtes en daarom heb ik van de week een Camelot nr. 6 gekocht. Qua formaat is deze ongeveer net zo groot als je hoofd! Deze route heeft ook een paar zeer mooie bivak spots, zodat we geen port-a-ledge hoeven mee te zeulen. Eén van deze spots is de El cap spire, zeker het mooiste plekje in de wand.   El cap spire     De komende weken zulen we lekker veel gaan trainen, zodat het in ieder geval niet aan onze fitheid zal liggen. Twee a drie keer in de klimhal lange overhang routes klimmen, één keer lees meer

Boulder 3

Sun, 09/04/2011 - 01:47 - vincent

Vandaag de laatste van de drie kwalificatie wedstrijden gehad voor het NK bouderen. Zo kort na de expeditie was ik nog niet helemaal in optimale bouder vorm maar het ging toch aardig. Ik ben vandaag 23ste geworden wat er voor zorgt dat ik in het klassement op een 15 plaats eindig. Net niet in de top 12 die nodig was om mee te mogen doen aan het NK. Voor het eerste seizoen niet slecht en nu dus hard trainen om het volgend jaar net wel te halen. lees meer

Pamir Alai Expeditie

Sat, 07/09/2011 - 09:09 - vincent

Vandaag vertrekken we richting Kirgizie om daar in de Pamir Alai nieuwe toppen te beklimmen. We hebben er allemaal erg veel zin in en na een jaar hard trainen wordt het ook echt tijd om weg te gaan. De komende 5 weken zullen onze verrichtingen te volgen zijn via http://www.pamiralai2011.nl . lees meer

Eerste 7b gescoord

Sun, 05/01/2011 - 21:25 - vincent

Dit weekeind in Berdorf ging het klimmen echt super. Het harde trainen in de winter heeft duidelijk een positieven invloed op mijn klim niveau. Zaterag middag scoorde ik in de tweede poging mijn eerste 7b (Gincobiloba). Daarna klom ik in mijn eerste poging Yellow Submarine (7a) nadat ik twee mensen de route had zien doen. Zondag klim ik Takla Makan (7a) in de tweede poging. lees meer

Van de regen in de drup

Mon, 04/04/2011 - 15:55 - Bas vd Smeede

Een dagje in de regen klimmen. Nou ja, alpiene training zullen we maar zeggen....... lees meer

The doors of Perception

Sun, 03/06/2011 - 22:42 - Bas vd Smeede

Na zaterdag lekker veel meters gemaakt te hebben op de Jeunesse, besloten we zondag weer een dagje artif klimmen te oefenen. Op Belcimb vond ik de route: The Doors of Perception. Deze A3 route zit in het bovenste gedeelte van de Alegne en start vanaf de laatste stand van 'le feu sacre'. De hele route klim je op zogenaamde 'batholes', geboorde gaatjes, waarin je een skyhook hangt. Nou vind ik dit nog steeds onwijs eng, dus dit zou een goede trainingsroute zijn. Slechts 2 boorhaken in de hele route, dus ik nam heel enthousiast een rol ductape mee om af en toe een skyhook achter te laten met een setje erin. Dit zie je namelijk de die-hard bigwall klimmers ook doen, toch? Bij de stand aangekomen vonden we de route echter niet, maar zagen wel een hakenrij schuin naar rechts lopen. Dan maar deze klimmen en vlot stonden we op de top van de Alegne. Hij was echter vrij makke lees meer

Hängende Gärten

Wed, 03/02/2011 - 06:05 - Bas vd Smeede

Yes! het is gelukt. Afgelopen zaterdag is het Vincent en mij gelukt de 'Hängende Gärten' te klimmen. Ons plan was om eerst goed in te klimmen in WI5 watervallen en dan zondag de 'Hängende Gärten' in te duiken. Op zaterdag konden we echter niet weg bij ons pensionnetje, omdat handrem van één van de auto's was vastgevroren. De Hängende Gärten was op loopafstand, dus de beslissing was snel gemaakt om vandaag al een poging te doen. De condities waren dit jaar super, we zagen dat de waterval al vaker was beklommen. Vincent was behoorlijk zenuwachtig, maar klom toch soepel door de eerste crux lengte heen. Deze lengte hebben we deze keer niet door de pijler geklommen, maar door een dak links. Hierna was het mijn beurt. De volgende lengte was een steile WI6 pilaar. De stand was in in een grotje en hieruit klom ik de pijler in. Na een meter of drie kwam het twijfelpu lees meer

Voor de liefhebbers..

Fri, 02/04/2011 - 06:30 - Bas vd Smeede

Lol, op mijn webstats zie ik dat er elke dag meerdere mensen op 'natte spleet' googlelen en dat op mijn site terechtkomen. Dus voor al deze liefhebbers van natte spleten hier nog een keer mijn post uit 2008: Natte spleet ;-) Posted on August 21, 2008 by bas Gisteravond ben ik speciaal naar Bergschenhoek gegaan om te trainen voor mijn Utah trip volgende maand. Er zit op Monte Cervino een mooie 6c crack waar je jezelf lekker in kan kapot piazzen. Zoals je kan zien was dit echter de enigste route die nat was (zeiknat…) Maar ja, het kan niet altijd mee zitten. Op de wand links van deze zijn wat mooie nieuwe routes gebouwt, dus ik heb me wel vermaakt. lees meer