Arwa Tower

Sun, 01/29/2012 - 11:29 - vincent

In 2010 zijn Vincent van Beek, Saskia Groen, Bas van der Smeede samen met Jorg Vegter en Remy Klaase op expeditie geweest naar de Gahrwall Himalaya in India. Het doel was om de eerste herhaling te maken van de Noord-west pijler op de Arwa Tower (6352m). Deze 550 meter hoge pijler bestaat uit compact graniet met moeilijkheden tot 6B, TD+. De trip duurde in totaal 6 weken. Het team heeft 2 pogingen gedaan, maar zijn alletwee helaas mislukt. De zware condities in de pijler koste het team teveel tijd om van het mooi weer venster gebruik te maken. Veel opgevroren sneeuw en ijs in de rots vermoeilijkde het vrijklimmen. Uiteindelijk is de 6000 meter grens net bereikt. lees meer

HAK

Sun, 09/18/2011 - 12:22 - Bas vd Smeede

Hieronder wat mooie foto's, geschoten door Vincent en Remy. We vierden een lustrum  weekend, omdat de klimvereniging in Den Haag maar liefs 75 jaar bestaat. Wat nu de NKBV Haaglanden is, was voorheen de HAK (Haagse Alpinisten kring). Zaterdag was een prachtige dag, zodat we in Bomal konden klimmen. De avond ervoor vierde ik mijn vrijgezellenfeest, dus was mijn lichaam lekker brak.... Zondag regende het pijpestelen, Monk's bouldergym werd het alternatief. lees meer

Schweizerfuhre

Sun, 10/31/2010 - 13:40 - Bas vd Smeede

In dit mooie filmpje klimt Alexander Huber de Schweizerfuhre op de Grand Capucin. Vorig jaar klom ik deze route ook met Vincent en Remy. Ik vond het een harde route voor de graat. Diverse 5+ lengtes waar je normaal doorheen cruist, maar hier moesten we flink aan de bak. Het rode compacte graniet op deze toren is behoorlijk glad. httpv://www.youtube.com/watch?v=O6iW2xAVeCs lees meer

Niedermann

Thu, 08/26/2010 - 13:24 - Bas vd Smeede

Zondag beklom ik met Saskia en Remy de klassieke Niederman route op de Graue wand. Door de expeditie afgelopen voorjaar moet ik veel te veel werken deze zomer, dus ging ik maar voor een weekendje naar Zwitserland. Een hele zomer zonder te klimmen in de Alpen trek ik niet De Niederman is een prachtige route in een 400m hoge graniet wand. Hij is niet al te moeilijk, gewaardeert met een VI (ong. 5c+). Veel lengtes moeten piazzend geklommen worden, maar door de geweldige wrijving op et graniet van dit gebied klim je fluitend omhoog. Saskia en Remy in de eerste lengte Saskia klimt de vierde lengte voor Remy topt de eerste off-with lengte en vraagt zich af waarom hij mee ging Remy in de laatste meters... Top !! lees meer

Grand Cap

Wed, 04/21/2010 - 13:28 - Bas vd Smeede

Ik in de Grand Capucin, afgelopen zomer. Foto door Remy lees meer

LEAD 2 in de Uithof

Sun, 04/18/2010 - 13:14 - vincent

Vorige week zondag nam ik deel aan de tweede lead wedstrijd van dit seizoen. Ik ben 14de geworden, dit is een beter resultaat dan vorige keer in Utrecht maar grotendeels te danken aan het feit dat er minder deelnemers waren. De volgende wedstrijd is pas weer na de zomer dus er is genoeg tijd om te trainen voor die tijd. De foto is gemaakt door Remy. lees meer

Zondag ochtendje in de hal

Sun, 11/15/2009 - 07:12 - Bas vd Smeede

Op de foto zie je Vincent die op de laatste dag van de bouldercompetetie nog wat punten probeert te scoren. Ik heb vanochtend samen met Remy 500 klimmeters gemaakt om een beetje fit te worden. Dit kwam neer op 30 routes, pfffffff. Volgende keer met rugzak lees meer

Schweizerfuhre

Thu, 08/20/2009 - 07:39 - Bas vd Smeede

Terwijl mijn ogen zich langzaam openen, merk ik dat het zonnetje al schijnt. Twee weken alpien klimmen, begon zich te uiten, dus besloten we gister geen wekker te zetten. Ach, we worden toch wel weer vroeg wakker en de route is niet zo lang, waren de argumenten. Toch begin ik snel sneeuw te smelten en al snel worden Remy en Vincent ook wakker van mij gedraai in het kleine tentje aan de voet van de Mont Blanc du Tacul noordwand. Even later lopen we langzaam richting de Grand Capucin, het doel van vandaag. Ons lichaam moet nog duidelijk opstarten, want we lopen in een tempo, waarin expeditieklimmers de Everest oplopen. In de wand zie ik al verscheidende touwgroepen, nu word ik toch wat ongeduldig. De Schweizerfuhre mag dan wel kort zijn, maar met een waardering van ED-,VII,A0 toch een serieuse route. De instap door het couloir links van de Grandcap valt behoorlijk teg lees meer

mooi weer

Sun, 03/22/2009 - 16:53 - Bas vd Smeede

Tja, met zulk mooi weer kan je natuurlijk niet thuis blijven. Samen met Remy en Pascal zijn we weer eens bij de Bol wezen klimmen. Eerst wat bestaande routes geklommen, waarbij opviel dat ik ondanks al mijn blessures afgelopen jaar toch nog wat vooruitgang heb geboekt. Twee 6a boulders die ik vorig voorjaar met veel moeite klom gingen nu in de tweede of derde poging. Daarna hebben we zelf wat routes verzonnen, waarbij voorral de laatste heel mooi was. Met twee handen aan een sloper, waaraan je een schouderpas moest maken. Ik denk dat we deze volgende keer moeten markeren... lees meer

Nieuwe route voor helden

Tue, 02/24/2009 - 16:58 - Bas vd Smeede

Vond vandaag berichen over een nieuwe route door de noord wand van de Tete du Gramusat in het Freyssiniere dal (Ecrins). Twee Franse helden hebben hier de route Le Flocon de Koch geopend. Grappig, want vorig jaar klom ik met Vincent en Remy het couloir rechts van deze route; zie foto hiernaast. In de vroege middag, tijdens de abseil over de route kwam er een stuk ijs, ter grootte van een vrachtwagen naar beneden uit het bovenste stuk van de noordwand, waar deze nieuwe route dwars door heen gaat. Toen het stuk ijs zo'n 50 meter naast onze instap insloeg stonden we 5 minuten stokstijf en met grote ogen naar dit geweld te kijken, afvragend wie hier in godsnaam doorheen wil klimmen. De beklimmers: Daudet en Batoux, waren zelf ook van mening dat dit een van de gevaarlijkste ijsroutes van Franrijk is. zie http://www.climbing.com/news/hotflashes/free_this_12-pitch_mixed_wall lees meer