Concentratie

Sun, 01/24/2010 - 13:34 - Bas vd Smeede

Alleen de makkelijke watervallen tot WI4 waren in conditie in Ceillac. De derde dag hadden we bedacht gewoonweg veel meters te maken en meerdere lange watervallen te beklimmen. We starten de dag met de 250 meter lange Y-droit. Een WI3+ die vlak bij de parkeerplaats begint. Bij het begin zien we al gelijk dat het zondag is; de hele waterval hangt vol met klimmers. Vincent en ik besluiten de eerste lengte te soleren en klimmen in rap tempo tussen al die andere klimmers door. Toch best spannend zo zonder touw. Het is makkelijk (voor de niet ijsklimmers onder ons; een W3+ is een beginners waterval, max. 80 graden), maar toch best stijl. Na deze eerste lengte vinden we het alletwee toch wel leuk. We besluiten de complete waterval te soleren, alleen een beetje jammer dat we nu een gordel met complete set boren aan hebben en een touw op onze rug hebben hangen . We klimmen lees meer

Training in Ettringen

Tue, 11/24/2009 - 13:55 - vincent

foto door Remy Het afgelopen weekeinde zijn we met het voltallige arwatower team naar Ettringen geweest om te trainen. De eerste dag stond in het teken van artificeel klimmen en jumarren. We klommen door tot in het donker. De tweede dag hebben we de hele dag lekker in het zonnetje routes geklommen. De ene na de andere 7 werd geklommen. (+- 6b). Aan het einde van de dag hing er nog een touw over een 7a, toch nog maar even proberen te topropen. Mijn eerste poging was niet echt succes vol maar nadat Bas en Jorg ook een poging hadden gedaan hadden we uitgedacht hoe het dan wel moest en toen kon ik de route zonder bloks klimmen. Het was wel is waar een hele korte route maar het is toch altijd leuk als het weer lukt. Volgende keer dus maar voorklimmen. lees meer

Terug blik op mijn trip naar de States

Wed, 10/14/2009 - 18:11 - vincent

Ik ben nu een dag terug uit Amerika en zit net de fotos te bekijken, het zijn er niet zoveel dit keer want ik was zo bezig met klimmen dat het fotograferen er af en toe bij in schoot. Toch heb ik nog wel een paar mooie plaatjes geschoten. De eerste dag van de trip hebben we in Salt Lake doorgebracht. Op het programma stond een bezoek aan het hoofdkwartier van Black Diamond. Het was erg interessant om te zien hoe alle ijsschroeven met de hand worden afgewerkt en hoe de karabieners worden getest. Na afloop van de rondleiding stond er een diner voor ons klaar en konden we met de Black Diamond medewerkers praten over toekomstige producten en klim trips want bijna alle medewerkers waren klimmers of skiërs. De tweede dag stond in het teken van reizen, en het ontmoeten van de host klimmers. Na 5 uur in de bus zitten kwamen we aan in Indian Creek waar we door Jim Donini lees meer

2 maal succes

Sun, 10/11/2009 - 07:17 - Bas vd Smeede

Super weekend in Freyr! Na vijf weken keihard boulderen in de hal klom ik gisteren Welcome to the Machine, 7a! Het blijft een loodzwaar ding door de flinke overhang, maar ik merkte dat ik aardig sterker ben geworden. Ik kreeg begin van de week last van mijn polsen, dus had ik sinds dinsdag niet meer geklommen. Misschien dat ik daardoor goed fit was dit weekend. 's Avonds vierde we mijn beklimming goed met een paar biertjes, dus vandaag chill gedaan. Tijdens het weekend werden ook twee klimmers van onze regio beoordeeld om SKI-OV (Sportkliminstructeur Outdoor voorklimmen) te worden en zijn alletwee geslaagd. Sinds de nieuwe opleidingsstructuur is ingevoerd ben ik leercoach bij onze regio en begeleid dus de instucteurs in opleiding. We hebben een hoop tijd moeten steken in de nieuwe opleidingen, dus ik blij dat onze inspanningen zijn vruchten beginnen af te werpen. Gr lees meer

Crack

Wed, 09/10/2008 - 17:28 - Bas vd Smeede

Zoals je al eerder las, ga ik elke week naar Berschenhoek om de 6c crack een paar keer te klimmen. Dit als training voor Utah volgende maand. Gisteren was mooi weer, dus op naar Monte Cervino. De eerste pogingen toprope gingen crap. Ik was niet geconcentreerd en mijn voeten glipten elke keer weg, ik kwam niet eens bij de eerste haak! Nadat Sas een route had geklommen, besloot ik gewoon de crack te gaan voorklimmen en dit werkte perfect! Ik kwam soepel door de crux heen en heb de hele route voorgeklommen. Zo zie je dat je voorklimmend gewoon veel geconcentreerder bent en dus beter klimt. De komende weken blijf ik nog wel in de crack trainen, want de verzuring mag wel iets minder worden. Dit was trouwens de eerste 6c die ik in Berschenhoek voorgeklommen hebt. lees meer

La frite phisique

Sun, 09/07/2008 - 17:29 - Bas vd Smeede

Net in Freyr de route La frite phisique, 7a,op de Pape geprojekt. Hele vette route. Slechts 15 meter lang, maar wel continu zware passen. Ter hoogte van de 2e haak is de sleutelpas. Aan een 2 vinger gat hoog indraaien naar een intermediar, hieraan je voet hoger plaatsen om een sloper te kunnen pakken. Ik heb nog wel een paar pogingen nodig voor ik hem kan voorklimmen.... lees meer

Een week Klimmen in de Urner Allen

Sun, 08/03/2008 - 16:17 - vincent

De afgelopen twee weken ben ik in de Alpen geweest. De eerste week in Zwitserland in de Uner Alpen. De tweede week in Italie in de buurt van Val di Mello.De eerste week was ik alleen met Bas (blog bas) op reis. Bas had mij in Nederland al verteld van een route die hij wilde gaan klimmen in de Urner alpen. Dit was de Salbit west graat. Deze beklimming zou met een (ED- waardering)de hoofdprijs in de Urner alpen zijn. Omdat Bas nog nooit een ED tour gemaakt had en ik nog helemaal nooit een rots tour in de alpen had gemaakt hadden we al in Nederland besloten dat we de tour in twee dagen zouden gaan maken. Dit betekende dus een bivak halverwege de route (zie foto boven). Natuurlijk zijn we niet meteen deze route in gegaan. We hebben eerst een paardagen bij de Sidelenhutte lichte rots touren gemaakt om een beetje te wennen aan het graniet. De eerste tour die we maakte was lees meer

Vinger blessure en planning

Tue, 05/20/2008 - 16:16 - vincent

Ik heb al een tijdje niets laten horen. Het is de laatste weken ook erg rustig geweest op klim gebied. Ik heb veel last gehad van een vinger blessure die ik een aantal maanden geleden heb opgelopen met klimmen. Ik dacht dat het wel weg zou gaan zoals dat eigenlijk altijd wel ging met blessures. Het bleef echter en het werd erger. Toch maar is vragen wat er mis kon zijn. Gelukkig is mijn broertje in opleiding om fysio te worden dus die kon helpen. Het bleek dat ik de peesschede van mijn linker ringvinger had beschadigd. Onder klimmers is dit ook wel bekend als een ringbandje. Rust werd mij aangeraden. Ik heb het dus een aantal weken heel erg rustig aan gedaan. Vorige week heb ik 1 keer geklommen om is te kijken hoe het ging. Met tape ging het al weer iets beter. Nu een week later voelt het alweer veel sterker. Ik kan al weer veel meer kracht zetten met mijn linker ring lees meer

Eerste voorklimval

Tue, 04/22/2008 - 16:11 - vincent

Zondag ben ik naar Bergschenhoek geweest om daar eens te gaan klimmen. Het was mooi weer dus we konden lekker buiten klimmen. Na een 5 te hebben geklommen om een beetje warm te worden heb ik een 6a van 32 meter geklommen met de laatste 8 meter overhang. Ik moet zeggen dat ik dacht dat mijn uithoudings vermogen al wat beter was maar ik had toch wel een paar bloks nodig. Om eens uit te proberen wat mijn maximum voorklim niveau is ben ik in de overhang een 6b gaan voorklimmen die ik nog nooit geklommen had. De eerste paar haken ben ik met wat geklooi en bloks door gekomen, daarna kwam er een moeilijke passage waar ik dus een aantal voorklimvallen gemaakt heb. Tot mijn verbazing was dit veel minder eng dan dat ik van te voren dacht. Ik heb de route uit eindelijk wel uitgeklommen. Fotos staan hier. lees meer

Een weekje ijsklimmen

Mon, 02/18/2008 - 21:48 - vincent

Zaterdag ben ik terug gekomen van een weekje ijsklimmen. Het was een geweldige ervaring. Ik was eigenlijk nog nooit in de winter in de Alpen geweest en het ziet er dan dus echt geweldig uit. Ook de watervallen zagen er prachtig uit. De condities waren echt perfect. We hebben de hele week geen wolkje gezien en snachts was het ongeveer -15 graden. De week was als volgt opgebouwd. De eerste twee dagen stonden in het teken van techniek training. Dag 3 (woensdag) hebben we ons bezig gehouden met voorklimmen, ijsboren zetten en standplaatsen maken. Op donderdag was er ruimte voor onze eigen wensen. Vier mensen uit de roep wilden nog graag techniek en standplaatsen oefenen. Ik en drie anderen wilden graag mixed klimmen proberen. Dit houd in dat je zowel rots als ijs gebruikt om boven te komen. Onze gids heeft toen twee touwen uitgehangen zodat we dit met top ropes konden pr lees meer