Birthday-climb

Wed, 02/09/2011 - 16:53 - Bas vd Smeede

Om mijn dertigste jaar goed in te luiden, vertrok ik, samen met Saskia en Bas Visscher, afgelopen weekend richting Oberstdorf. Ons doel; De Rubihorn noordwand. Een kort noordwandje van zo'n 400m met vele mixed routes. Volgens Bersteigen.at een sehr schöne kombinierte alpine Tour. Al in de eerste M4 lengte, klommen we door brak terrein, wat niet goed af te zekeren was. Onze beoogde route (Carpe Diem, M5+) lieten we maar vliegen en we sloegen rechtsaf de klassieke route in. De rots bleef brak en de beste bijlplaatsingen waren eigenlijk in bevroren graspollen ;-). De moeilijkheden waren vlot achter ons, zodat we het laatste deel zonder touw konden klimmen. Een hoop sneeuw, maakte het wel zwaar en deed de snelheid niet ten goede. Na de top volgde een lange afdaling door diepe sneeuw en om zeven uur zaten we pas aan een welverdient biertje. Al met al, is de wand qu lees meer

Hangende Garden

Mon, 02/22/2010 - 13:32 - Bas vd Smeede

14 Februari (jaja Valentijnsdag), Sellraintal, Oostenrijk. Gisteren hebben we een dag lang gespeeld in een mixed klim gebiedje en klommen we tot M7- vrij makkelijk in de eerste of tweede poging. Dit gaf ons vertrouwen en dus spitten we 's Avonds door de topo, op zoek naar iets hards. Het wordt de extreem klassieker: Hangende Garden. Volgens de topo was deze 200m lange WI6 voor lange tijd de moeilijkste waterval van Tirol; Oke, dat klinkt goed. Is kijken hoe moeilijk dit nou werkelijk is…….. De eerste lengte een 50 meter lange WI3/4 is hard werken. Door de kou is het ijs knoerthard, maar even later staan we onderaan de eerste WI6 pilaar. Het is een 15 meter hoge stalagtiet, die op een gegeven moment de grond heeft bereikt en hier is vastgevroren. Hierdoor is hij overhangend en best intimiderend. Ik ga eerst een poging wagen de pijler voor te klimmen. Onderaan de lees meer

IJsklimmen in het Lusens

Sat, 02/20/2010 - 19:26 - vincent

De afgelopen 8 dagen ben ik in Oostenrijk geweest. Het doel was ijs en mixed klimmen. De tweede dag ben ik met Bas en Jorg naar "Mixed-Gartl" in Ochsengarten geweest. We klommen daar twee 7- routes en een 6de graad route. De een na laatste dag ben ik nog een keer terug geweest naar dit gebied en heb ik de routes allemaal in mijn eerste poging herhaald. Een aardige stap voorwaarts op het gebied van mixed klimmen dus. De rest van de dagen heb ik onderanderen de volgende ijs routes geklommen: Stuppen Eisfall 90m WI 5+, Bafflfall 120m WI 3 en 10m WI 4- en 10m WI 5, Gasthausfall 30m WI 4, Easy Afternoon 80m WI 4, Soul Reaver 120m WI 5, Rinne 50m WI 3+. Het hoogtepunt van de trip was de eerste poging in een WI 6, de route die Bas en ik geprobeerd hebben te klimmen heet Hangende Garten een 140 meter lange WI 6. De eerste touwlengte is een 55 meter lange WI 3+, daarna beg lees meer

Kandersteg

Fri, 02/05/2010 - 02:30 - vincent

Het afgelopen weekeinde ben ik dus met Bas en Saskia naar Kandersteg geweest. Vrijdag avond rijden en dan zaterdag en zondag klimmen en zondag nacht weer thuis komen. Het rijden naar Kandersteg was echt een drama, in Belgie reden we al verkeerd (zo zenuwachtig als we waren om maar weer te kunnen klimmen), daarna in Luxemburg in de file en in Zwitserland konden we maar 50 rijden op de snel weg omdat het keihard sneeuwde. Het klimmen was echt geweldig, het was goed koud en de watervallen waren goed gevormd. Zaterdag klommen we een mooie stijlen w4+ en Zondag klommen we Arbonium w5 een free standing ijspilaar. Nog een weekje en dan reizen we weer af naar Oostenrijk om daar 9 dagen te gaan ijsklimmen. Vooral het dry-toolen en mixed klimmen wil ik daar gaan proberen, verder zijn er nog een aantal watervallen die ik tijdens eerdere bezoeken niet heb beklommen die ik wel ee lees meer

Wedstrijden en doelstellingen

Mon, 01/11/2010 - 14:03 - vincent

In 2010 ben ik van plan meer aan klim wedstrijden deel te nemen. Ik ben erg benieuwd naar het niveau van de routes en hoe ver ik het kan schoppen. Een mooi neven effect is dat ik dan het hele jaar iets heb om hard voor te trainen. Dit heb ik eigenlijk wel een beetje nodig anders verzwak ik toch in periodes dat er buiten niet veel geklommen kan worden. De eerste wedstrijd is al vrij snel, aanstaand weekeinde in Monk. De volgende wedstrijden zullen dan in maart zijn, 1 boulder wedstrijd en een lead wedstrijd. Naast de wedstrijden zijn er natuurlijk ook nog doelen die ik buiten wil bereiken. Allereerst natuurlijk een succesvolle expeditie naar Arwa Tower. Daarnaast hoop ik in 2010 een 7b buiten te klimmen, ik weet dat dit erg ambitieus is maar dat weerhoud mij er niet van het toch te proberen. Naast rots is er natuurlijk ook nog ijs, in februari staat er weer een ijskli lees meer

Nieuwe ijsbijlen

Tue, 03/03/2009 - 16:24 - vincent

De tweede dag van ijsklimweek in het Lussenstal had onze gids een set bijlen meegebracht die we mochten proberen. Onze gids had deze bijlen ook en was er erg tevreden mee. Na een mixed route met de bijlen te hebben geklommen kwam ik ook tot de conclusie dat dit toch wel erg fijne bijlen waren en vroeg ik of ik ze kon kopen. Dit was mogelijk en daarom zit ik nu thuis met een mooie nieuwe set bijlen. lees meer

5 dagen ijsklimmen in het Lüsenstal

Sat, 02/28/2009 - 19:03 - vincent

Na het Maltatal was het nu tijd om het ijs in het Lusenstal onveilig te maken. Met drie andere klimmers die ik vorig jaar met de ijsklimcursus heb leren kennen hebben we een week in het Lusenstal watervallen beklommen. Het was een lastige week voor het ijsklimmen. Het was aan de warme kant en er viel veel sneeuw. Deze combinatie maakt het beklimmen van een groot aantal watervallen in het Lusenstal extra gevaarlijk door het sterk toenemende lawine gevaar.Na vorig jaar hadden we het gevoel dat er nog wel wat te leren was op het gebied van waterval klimmen en hebben we besloten om een van de gidsen van vorig jaar voor een week te boeken. Dit bleek achteraf een hele goede keuze want we hebben veel geleerd over lawine gevaren en we hebben ook nog veel geleerd over het ijsklimmen en de de benodigde zeker methoden en de standplaatsen in ijs.Ik heb de afgelopen week niet heel lees meer

Nieuwe route voor helden

Tue, 02/24/2009 - 16:58 - Bas vd Smeede

Vond vandaag berichen over een nieuwe route door de noord wand van de Tete du Gramusat in het Freyssiniere dal (Ecrins). Twee Franse helden hebben hier de route Le Flocon de Koch geopend. Grappig, want vorig jaar klom ik met Vincent en Remy het couloir rechts van deze route; zie foto hiernaast. In de vroege middag, tijdens de abseil over de route kwam er een stuk ijs, ter grootte van een vrachtwagen naar beneden uit het bovenste stuk van de noordwand, waar deze nieuwe route dwars door heen gaat. Toen het stuk ijs zo'n 50 meter naast onze instap insloeg stonden we 5 minuten stokstijf en met grote ogen naar dit geweld te kijken, afvragend wie hier in godsnaam doorheen wil klimmen. De beklimmers: Daudet en Batoux, waren zelf ook van mening dat dit een van de gevaarlijkste ijsroutes van Franrijk is. zie http://www.climbing.com/news/hotflashes/free_this_12-pitch_mixed_wall lees meer

Een weekje ijsklimmen

Mon, 02/18/2008 - 21:48 - vincent

Zaterdag ben ik terug gekomen van een weekje ijsklimmen. Het was een geweldige ervaring. Ik was eigenlijk nog nooit in de winter in de Alpen geweest en het ziet er dan dus echt geweldig uit. Ook de watervallen zagen er prachtig uit. De condities waren echt perfect. We hebben de hele week geen wolkje gezien en snachts was het ongeveer -15 graden. De week was als volgt opgebouwd. De eerste twee dagen stonden in het teken van techniek training. Dag 3 (woensdag) hebben we ons bezig gehouden met voorklimmen, ijsboren zetten en standplaatsen maken. Op donderdag was er ruimte voor onze eigen wensen. Vier mensen uit de roep wilden nog graag techniek en standplaatsen oefenen. Ik en drie anderen wilden graag mixed klimmen proberen. Dit houd in dat je zowel rots als ijs gebruikt om boven te komen. Onze gids heeft toen twee touwen uitgehangen zodat we dit met top ropes konden pr lees meer