Gefaald op de Grosse Zinne

Mon, 01/02/2012 - 18:27 - Bas vd Smeede

Drei Zinne Om eens te ervaren hoe een bigwall beklimming in de winter aanvoelt, vertrokken we afgelopen week naar Italie. In de Dolomieten ligt één van de meest imposante bigwall van de Alpen, namelijk de 550m hoge grosse Zinne noordwand. Wij hadden een route uitgezocht in het linker, meest overhangende, wanddeel. De Camilotto Pellisier is in 1964 geopend in 10 dagen! en zij gebruikte veel haken. De afgelopen jaren is de route weer in het nieuws gekomen doordat de Italiaan Bube de route vrijklom (X-). Hij had de standplaatsen gesaneerd, maar alle haken hiertussen zijn nog steeds de oorspronkelijke antieke haken. Saskia neemt de eerste lengte voor haar rekening De autoweg naar de Auronzohut is 's winters gesloten, maar hier rijden de hele dag sneeuwscooters heen en weer om mensen naar beneden te laten rodelen. De sneeuwscooter brach lees meer

Gemaakte tochten zomer 2009

Tue, 08/18/2009 - 09:10 - vincent

Kampeer plek in de bergen bij Chamonix (tussen station lift). Ik ben deze zomer 3 weken in de Alpen geweest. Daar van heb ik twee weken in Chamonix doorgebracht en 1 week in Italie. Zoals al eerder vermeld op mijn blog beklommen we in Italie de Noordwand  van de Gran Paradiso. Ik heb echter nog meer beklimmingen gemaakt, even een lijstje: Aguille du Peigne, Papilionsgrat (D+,V+,12 TL) Aguille du Peigne, Contamine/Vaucher (TD,6a,16 TL) afgebroken na 13 touwlengtes Matterhorn, Zuidwest pijler tot Pic Tyndel (D, IV+, 850m) Gran Paradiso, Noordwand (D, 55 graden, 400 m) Grand Capucin, Swiss route (ED-,VII/A0, 11TL) Grand Charmoz, westwand,Cordierpijler (TD,VI+,650 m, 24 TL) Later zal ik de tochten wat uitgebreider beschrijven als ook alle fotos van mijn klimmaatjes beschikbaar zijn. lees meer

Gran Paradiso noordwand

Sun, 08/16/2009 - 23:58 - vincent

Ik ben net terug uit de alpen en we hebben weer een aantal zeer mooie beklimmingen gemaakt in zowel Italie als Frankrijk.In Italie hebben we onder andere de 400 meter hoge noordwand van de Gran Paradiso (4061m) beklommen. Een zeer mooie maar vermoeiende beklimming. Vooral de kuiten kregen het behoorlijk te verduren. Een video van de beklimming is hier te vinden. Gran Paradiso north face lees meer

Speedbeklimming

Sun, 10/26/2008 - 17:19 - Bas vd Smeede

De laatste dag van onze vakantie wilden Vincent en ik graag toch nog een lang tochtje doen, zodat we moe naar Nederland konden gaan. We zaten in Val Masino in Italie en maakten het plan om om te lopen over twee passen naar de Zwitserse Sacs Fura hut, de volgende dag de nordkante van de Badile te beklimmen en gelijk helemaal door afdalen naar het Val di Mello dal om vervolgens weg te rijden richting huis. Birgit wou eigenlijk ook wel mee, dus werd zij in het midden van het touw geplaatst . De nordkante is eigenlijk heel makkelijk, slechts 5a max, maar wel lang, zo'n 1000 meter. Op het begin van de route hadden we wat vertraging doordat we touwgroepen moesten inhalen, maar desondanks waren we binnen 3 uur en 5 min. boven! Een persoonlijk snelheidsrecord voor een route van deze lengte, zeker met een 3-mans touwgroep. We hebben de hele route in running-belay geklommen e lees meer

Een week Klimmen in de Urner Allen

Sun, 08/03/2008 - 16:17 - vincent

De afgelopen twee weken ben ik in de Alpen geweest. De eerste week in Zwitserland in de Uner Alpen. De tweede week in Italie in de buurt van Val di Mello.De eerste week was ik alleen met Bas (blog bas) op reis. Bas had mij in Nederland al verteld van een route die hij wilde gaan klimmen in de Urner alpen. Dit was de Salbit west graat. Deze beklimming zou met een (ED- waardering)de hoofdprijs in de Urner alpen zijn. Omdat Bas nog nooit een ED tour gemaakt had en ik nog helemaal nooit een rots tour in de alpen had gemaakt hadden we al in Nederland besloten dat we de tour in twee dagen zouden gaan maken. Dit betekende dus een bivak halverwege de route (zie foto boven). Natuurlijk zijn we niet meteen deze route in gegaan. We hebben eerst een paardagen bij de Sidelenhutte lichte rots touren gemaakt om een beetje te wennen aan het graniet. De eerste tour die we maakte was lees meer

Vinger blessure en planning

Tue, 05/20/2008 - 16:16 - vincent

Ik heb al een tijdje niets laten horen. Het is de laatste weken ook erg rustig geweest op klim gebied. Ik heb veel last gehad van een vinger blessure die ik een aantal maanden geleden heb opgelopen met klimmen. Ik dacht dat het wel weg zou gaan zoals dat eigenlijk altijd wel ging met blessures. Het bleef echter en het werd erger. Toch maar is vragen wat er mis kon zijn. Gelukkig is mijn broertje in opleiding om fysio te worden dus die kon helpen. Het bleek dat ik de peesschede van mijn linker ringvinger had beschadigd. Onder klimmers is dit ook wel bekend als een ringbandje. Rust werd mij aangeraden. Ik heb het dus een aantal weken heel erg rustig aan gedaan. Vorige week heb ik 1 keer geklommen om is te kijken hoe het ging. Met tape ging het al weer iets beter. Nu een week later voelt het alweer veel sterker. Ik kan al weer veel meer kracht zetten met mijn linker ring lees meer