Back to the valley!

Sun, 01/29/2012 - 16:03 - Bas vd Smeede

De tickets zijn geboekt! In mei gaan we weer terug naar Yosemite. Uiteraard om weer een poging te wagen op El Capitan. Deze 1000m hoge wand staat nog steeds hoog op mij verlanglijstje. Hij heeft zo mooi compact graniet, dat het klimmen waar genieten is. Het zal wel wederom een korte trip worden, dus duimen dat de weergoden ons deze keer beter gezind zijn. Hieronder een mooi filmpje van de valley. Je kan zien wat een prachtige natuur dit gebied heeft!!   Yosemite HD from Project Yosemite on Vimeo. lees meer

Arwa Tower

Sun, 01/29/2012 - 11:29 - vincent

In 2010 zijn Vincent van Beek, Saskia Groen, Bas van der Smeede samen met Jorg Vegter en Remy Klaase op expeditie geweest naar de Gahrwall Himalaya in India. Het doel was om de eerste herhaling te maken van de Noord-west pijler op de Arwa Tower (6352m). Deze 550 meter hoge pijler bestaat uit compact graniet met moeilijkheden tot 6B, TD+. De trip duurde in totaal 6 weken. Het team heeft 2 pogingen gedaan, maar zijn alletwee helaas mislukt. De zware condities in de pijler koste het team teveel tijd om van het mooi weer venster gebruik te maken. Veel opgevroren sneeuw en ijs in de rots vermoeilijkde het vrijklimmen. Uiteindelijk is de 6000 meter grens net bereikt. lees meer

Schweizerfuhre

Sun, 10/31/2010 - 13:40 - Bas vd Smeede

In dit mooie filmpje klimt Alexander Huber de Schweizerfuhre op de Grand Capucin. Vorig jaar klom ik deze route ook met Vincent en Remy. Ik vond het een harde route voor de graat. Diverse 5+ lengtes waar je normaal doorheen cruist, maar hier moesten we flink aan de bak. Het rode compacte graniet op deze toren is behoorlijk glad. httpv://www.youtube.com/watch?v=O6iW2xAVeCs lees meer

Niedermann

Thu, 08/26/2010 - 13:24 - Bas vd Smeede

Zondag beklom ik met Saskia en Remy de klassieke Niederman route op de Graue wand. Door de expeditie afgelopen voorjaar moet ik veel te veel werken deze zomer, dus ging ik maar voor een weekendje naar Zwitserland. Een hele zomer zonder te klimmen in de Alpen trek ik niet De Niederman is een prachtige route in een 400m hoge graniet wand. Hij is niet al te moeilijk, gewaardeert met een VI (ong. 5c+). Veel lengtes moeten piazzend geklommen worden, maar door de geweldige wrijving op et graniet van dit gebied klim je fluitend omhoog. Saskia en Remy in de eerste lengte Saskia klimt de vierde lengte voor Remy topt de eerste off-with lengte en vraagt zich af waarom hij mee ging Remy in de laatste meters... Top !! lees meer

2010

Sun, 01/10/2010 - 13:36 - Bas vd Smeede

2010, weer een nieuw jaar vol kansen! Iedereen een fijn jaar toegewenst. Rond de jaarwisseling zat ik de Alpen, maar nu ik weer thuis achter mijn laptop met een koffie zit (saai...) wordt het weer tijd om wat doelen op te schrijven voor dit jaar. Zoals ik al eerder vertelde zijn doelen voor mij belangrijk om gemotiveerd te blijven trainen. Terugkijkend op mijn doelen van 2009 zijn er veel gelukt, maar niet alle. Mijn doel om een 7a te klimmen is gelukt; op 1 januari klom ik in BuisleBaroni nog mijn eerste 6c en in het najaar mijn eerste 7a; Welcome to the machine. Nog 2 7a's volgen hierna. El Capitan beklimmen is helaas niet gelukt, door de zware weersomstandigheden kwam ik slechts tot een derde (de revanche gaat natuurlijk komen!) en als derde doel de Grand Capucin beklimmen is wel gelukt. Niet via de route die ik op oog had, maar ook de Swiss route was een prachti lees meer

Terug blik op mijn trip naar de States

Wed, 10/14/2009 - 18:11 - vincent

Ik ben nu een dag terug uit Amerika en zit net de fotos te bekijken, het zijn er niet zoveel dit keer want ik was zo bezig met klimmen dat het fotograferen er af en toe bij in schoot. Toch heb ik nog wel een paar mooie plaatjes geschoten. De eerste dag van de trip hebben we in Salt Lake doorgebracht. Op het programma stond een bezoek aan het hoofdkwartier van Black Diamond. Het was erg interessant om te zien hoe alle ijsschroeven met de hand worden afgewerkt en hoe de karabieners worden getest. Na afloop van de rondleiding stond er een diner voor ons klaar en konden we met de Black Diamond medewerkers praten over toekomstige producten en klim trips want bijna alle medewerkers waren klimmers of skiërs. De tweede dag stond in het teken van reizen, en het ontmoeten van de host klimmers. Na 5 uur in de bus zitten kwamen we aan in Indian Creek waar we door Jim Donini lees meer

Aguille du Peigne, Papilionsgrat x 2

Mon, 08/31/2009 - 20:54 - vincent

De eerste week van de vakantie hebben we in Chamonix doorgebracht. De eerste route die ik daar klom was de Papilionsgrat, een eenvoudige beklimming van 12 touwlengtes. Ik klom met Bas en Nans, we stapten vrij laat in de route maar dat kon geen kwaad want 's ochtends is de route erg druk met mensen die hem klimmen en dan de zelfde dag nog met de lift terug naar beneden willen. Wij zouden niet naar beneden gaan want we kampeerden bij het tussenstation. Aangezien het mijn eerste route was in Chamonix moest ik erg wennen aan het graniet en de stijl van klimmen. Halverwege de route zit een lengte vijfdegraads, hier klommen we een beetje verkeerd maar uiteindelijk lukte het wel en kwamen we weer in de route terecht. De afdaling kon op twee manieren of via de linker wand abseilen of via de rechterwand 1 lengte abseilen en dan lopen. We kozen voor het laatste omdat we eerde lees meer

Grand Charmoz Cordierpijler

Thu, 08/27/2009 - 00:39 - vincent

Toen we in het lift station zaten bij te komen van onze beklimming van de Grand Capucin realiseerden we ons dat we nog een paar dagen hadden voordat we weer richting Nederland zouden reizen. Bas en ik besloten dat de vakantie moest worden afgesloten met een lange tocht. Aangezien we niet heel erg veel dagen meer hadden besloten we dat we bij het tussenstation zouden kamperen, hier begonnen we de vakantie ook dus leek dit ook de geschikte plek om de vakantie af te sluiten. We gingen de routes is langs die we dan konden klimmen, al snel bleek dat er eigenlijk maar twee mogelijkheden waren. De Grand Charmoz of de Frendo pijler, na wat wikken en wegen en wat getijfel van mijn kant besloten we de Grand Charmoz te beklimmen. De volgende ochtend ging de wekker om 3:00 uur we aten wat en vertrokken om 3:30. Volgens de topo was het namelijk minimaal 2 uur lopen tot de wand du lees meer

Schweizerfuhre

Thu, 08/20/2009 - 07:39 - Bas vd Smeede

Terwijl mijn ogen zich langzaam openen, merk ik dat het zonnetje al schijnt. Twee weken alpien klimmen, begon zich te uiten, dus besloten we gister geen wekker te zetten. Ach, we worden toch wel weer vroeg wakker en de route is niet zo lang, waren de argumenten. Toch begin ik snel sneeuw te smelten en al snel worden Remy en Vincent ook wakker van mij gedraai in het kleine tentje aan de voet van de Mont Blanc du Tacul noordwand. Even later lopen we langzaam richting de Grand Capucin, het doel van vandaag. Ons lichaam moet nog duidelijk opstarten, want we lopen in een tempo, waarin expeditieklimmers de Everest oplopen. In de wand zie ik al verscheidende touwgroepen, nu word ik toch wat ongeduldig. De Schweizerfuhre mag dan wel kort zijn, maar met een waardering van ED-,VII,A0 toch een serieuse route. De instap door het couloir links van de Grandcap valt behoorlijk teg lees meer

Salbit; ein traumtour

Mon, 08/18/2008 - 17:13 - Bas vd Smeede

Hierbij de beloofde fotos. De Salbit westgraat is de grootste rotstocht die je in de Urner alpen kan maken. 36 touwlengtes in bomvast graniet. Eerst moet je zes torens beklimmen en weer abseilen, voor je aan de klim naar de top kan beginnen. Het grotendeel van de lengtes zijn rond de 5c+, dit maakt de route behoorlijk continu. Mijn klimmaatje Vincent had nog geen grote bergtochten gemaakt, maar omdat hij een goede rotsklimmer is en behoorlijk fit is, zag ik het wel zitten deze tocht in te duiken. Wel besloten we de tocht in twee dagen te maken. Nadeel van deze keuze is wel dat je door de zware rugzak er ook zeker twee dagen over doet Voordeel is minder stress tijdens de route en je kan iets later starten dan de andere touwgroepen, waardoor je lekker alleen klimt en optimaal kan genieten van de route. Na een anstieg van twee uur door een luchtige klettersteig stapte lees meer