Duoblocco

Wed, 10/28/2009 - 07:14 - Bas vd Smeede

Scrollend tussen mijn klimfoto's vond ik bovenstaande foto in Val di Mello, het dal van de vlinders. Ik klim hier dezelfde 6a boulder als de klimmer op de cover van de Hoogtelijn dit voorjaar, geinig....... lees meer

Yosemite; the day after

Sat, 06/06/2009 - 07:48 - Bas vd Smeede

Ondanks dat we in California zaten, bleef het weer onvoorspelbaar. Elke dag 30% kans op thunderstorms. Dit is toch wel een nadeel van zo'n korte trip. Je krijgt dan gewoon weinig kansen. Na de Nose hebben we een paar dagen wat 1 daagse vrijklimroutes geklommen. Onder meer the Hight Catedral Spire, de mooie spitse toren die je in het midden van de foto hiernaast ziet. Ondanks dat we veel getraint hadden in crack climbing viel het niveau ons behoorlijk zwaar. Gelijk de eerste lengte van de Nose, een 5.10d (circa 6B), zat ik al flink te kreunen en halverwege ging ik maar over op friendje trekken, het duurde allemaal wat te lang. Zelfs een 5.9 (circa 5c) bleek soms al behoorlijk pittig te zijn. Yosemite heeft een hele gladde granietsoort, totaal niet te vergelijken met Bergell/Val di Mello, waar je schoentjes gewoon aan het ganiet blijven 'kleven'. Wel een prachtig b lees meer

Speedbeklimming

Sun, 10/26/2008 - 17:19 - Bas vd Smeede

De laatste dag van onze vakantie wilden Vincent en ik graag toch nog een lang tochtje doen, zodat we moe naar Nederland konden gaan. We zaten in Val Masino in Italie en maakten het plan om om te lopen over twee passen naar de Zwitserse Sacs Fura hut, de volgende dag de nordkante van de Badile te beklimmen en gelijk helemaal door afdalen naar het Val di Mello dal om vervolgens weg te rijden richting huis. Birgit wou eigenlijk ook wel mee, dus werd zij in het midden van het touw geplaatst . De nordkante is eigenlijk heel makkelijk, slechts 5a max, maar wel lang, zo'n 1000 meter. Op het begin van de route hadden we wat vertraging doordat we touwgroepen moesten inhalen, maar desondanks waren we binnen 3 uur en 5 min. boven! Een persoonlijk snelheidsrecord voor een route van deze lengte, zeker met een 3-mans touwgroep. We hebben de hele route in running-belay geklommen e lees meer

De Italiaanse kant van Bergell

Mon, 08/11/2008 - 13:01 - vincent

(Bas op de top van de Badile "Birgit in het midden van het touw en ik aan het einde") Na de rust van het dal (Val di Mello) zitten we dus weer in een berghut (Giannetti hut (2534 meter)). We hadden een week om nog een aantal mooie lange rots touren te maken. De eerste dag heb ik met Walter een korte route geklommen om er weer een beetje in te komen. De tweede dag heb ik samen met Bas een graat beklimming gedaan (een TD gewaardeerde tour). Deze tour was 25 touwlengtes en viel in het perspectief van de Slabit west graat erg mee. We begonnen om 7:30 met klimmen en om 17:00 stonden we op de top. De derde dag was voor mij en Bas een rut dag, we hebben nog geprobeerd een korte tour te doen maar na vier touwlengtes hadden we geen zin meer. S' avonds besloten we dat we eigenlijk nog wel 1 lange tour wilde maken. Dit was echter vanuit de hut waar we zaten niet mogelijk. We b lees meer

Boulderen en herstellen in Val di Mello

Sun, 08/03/2008 - 16:27 - vincent

Na een zware week in de Urner alpen was het tijd om een paar dagen te herstellen. We zijn naar San Martino gegaan, van daar uit kan je zo naar Val di Mello lopen. De eerste dag kocht ik een boulder topo en bas een boulder mat. We konden ons dus een beetje met de rotsblokken gaan amuseren. De eerste avond begonnen we rustig met wat 5 jes en sloten we af met een paar 6a tjes.De tweede dag zijn we iets verder het dal in gelopen en hebben we voornamelijk 6a tjes geprobeerd te klimmen waarvan we er 1 erg mooi vonden en daar hebben we een filmpje van gemaakt. Na twee dagen rusten en eten zijn we naar de hut gelopen om daar weer mooie rots touren te maken aan de Italiaanse kant van Bergell. fotos Urner Alpen, Val di Mello en Bergell lees meer

Een week Klimmen in de Urner Allen

Sun, 08/03/2008 - 16:17 - vincent

De afgelopen twee weken ben ik in de Alpen geweest. De eerste week in Zwitserland in de Uner Alpen. De tweede week in Italie in de buurt van Val di Mello.De eerste week was ik alleen met Bas (blog bas) op reis. Bas had mij in Nederland al verteld van een route die hij wilde gaan klimmen in de Urner alpen. Dit was de Salbit west graat. Deze beklimming zou met een (ED- waardering)de hoofdprijs in de Urner alpen zijn. Omdat Bas nog nooit een ED tour gemaakt had en ik nog helemaal nooit een rots tour in de alpen had gemaakt hadden we al in Nederland besloten dat we de tour in twee dagen zouden gaan maken. Dit betekende dus een bivak halverwege de route (zie foto boven). Natuurlijk zijn we niet meteen deze route in gegaan. We hebben eerst een paardagen bij de Sidelenhutte lichte rots touren gemaakt om een beetje te wennen aan het graniet. De eerste tour die we maakte was lees meer

Salbit westgraat

Mon, 07/21/2008 - 17:14 - Bas vd Smeede

Hier een post vanuit het zonnige Val di Mello. Onze monstertocht van afgelopen week is gelukt! De Salbit westgraat. Twee dagen hebben we gedaan over deze zeer luchtige graat. Hij was zijn waardering; ED- (=extreem dificile) waard. 36 lengtes waarvan de meeste in de VI de graad. Wat ons (Vincent en ik) tegenviel, waren de lange piaz lengtes, soms wel 45 meter aan 1 stuk. Hierdoor klommen we de eerste dag vrij langzaam en moesten we bivakkeren op de top van de derde toren. Met alleen een donsjack, werd het een koude nacht . Nu zijn we lekker aan het herstellen in Val di Mello. Beetje boulderen en bij eten. Morgen gaan we nog een weekie klimmen in de Italiaanse kant van Bergell. Als ik thuis ben komen de fotos nog wel. lees meer

Asteroidi

Thu, 05/24/2007 - 17:47 - Bas vd Smeede

Afgelopen weekend de route Bodenhaff geprobeert op de Asteroidi in Val di Mello. Helaas liepen we na 140 meter al vast. Ik kon van te voren al vrij weinig vinden van deze route op het internet, hij wordt waarschijnlijk zelden meer geklommen. Totaal dichtgegroeid waren de spleten. Ondanks dit wel een leuke tocht gehad. Bigwallen is wel hard werken! Om het materiaal bij de voet van de wand te krijgen moesten we 500 meter door steil terrein. De steile stukken hingen vaste touwen, waardoor we onze jumars konden gebruiken, dit was wel lekker, want je rugzak met bigwall materiaal weegt al gauw 25 kilo. Toen we vast liepen in de wand was het ongeveer drie uur 's middags. Om toch onze gehuurde port-a-ledge uit te proberen, hebben we hem op een mooi plekkie midden op de pijler gehangen en hebben die nacht in de wand doorgebracht. Best nog wel lekker geslapen...De volgende ocht lees meer

Gelukkie

Wed, 05/09/2007 - 17:50 - Bas vd Smeede

Af en toe moet je ook een beetje geluk hebben. In Mello paar weken geleden liet mijn naklimmer mijn Cam maatje 0.4 vallen. Tijdens de abstieg keken we natuurlijk een beetje om ons heen, omdat we onder de wand door liepen. Wat kwamen we tegen in een boompje naast het pad???? Juist. lees meer

Bigwall

Tue, 05/08/2007 - 17:51 - Bas vd Smeede

Al een tijdje niets gepost, alleen maar klimmen, klimmen en trainen. Niet zo veel spannends gedaan afgelopen weken, maar wel gezellig. Twee weken geleden was het afsluitende weekend van de beginnerscurses rotsklimmen die ik elk jaar organiseer. Vorig weekend was ik als instructeur mee met de jeugdklimclub van klimhal de Uithof. We gingen naar Hotton met wederom stralend weer. Heel leuk weekend: klimmen, zwemmen in de Ourthe, kussengevechten om zeven uur 's ochtends enz. Ben momenteel m'n spulletjes aan het verzamelen voor volgende week. Ik was een paar weken geleden in Mello en zag daar de wand Asteroidi. Deze ziet er zo mooi uit dat ik hem ik Big wall stijl ga proberen te beklimmen. Ik heb op een weekie Yosemite na weinig Big wall ervaring, dus moet nog afwachten of het allemaal gaat lukken, maar......, wie niet waagt wie niet wint Mijn oog is gevallen op de route B lees meer