'Le Fil a Plomb' met één arm

Fri, 03/09/2012 - 07:35 - Bas vd Smeede

Het was weer tijd voor een mooie alpiene toer, dus reden Sas en ik afgelopen vrijdag nacht richting Chamonix. Halverwege even een tukje gedaan en om 11 uur kwamen we aan. In het dorp kwamen we Niels en Niek tegen en onder het genot van een bakkie hoorde we van hun dat de sneeuw goed gezet was en dus geen sneeuwschoenen nodig hadden. Dezelfde middag namen we het liftje om in de winterraum van de Refuge du Plan te slapen. Helaas was het druk in dit hutje en iedereen ging dezelde route in, namelijk ‘le Fil a Plomb’ op de noordwand van de Rognon du Plan. Deze route loopt links van de bekende Frendopijler.   Fil a Plomb, de rode pijl markeerd de markante sleutel lengte We zaten al na te denken over een alternatieve route, maar omdat ‘s ochtends de eerste al om half drie opstonden (en dus ver voor ons uit klommen) beslote lees meer

Les Courtes hit & run

Fri, 02/17/2012 - 12:18 - Bas vd Smeede

Hit & run: naar de Alpen rijden, een grote route klimmen en gelijk weer terug rijden, dat was het plan. De combinatie van een drukke baan en veel willen klimmen is soms zwaar. De drang om te klimmen is echter zo groot, dat we dit er graag voor over hebben. Les Courtes noordwand stond gepland en is nog gelukt ook! Donderdag vertrokken we richting Chamonix voor deze winterbeklimming.   Les Courtes, 3815 meter hoog   Na wat geshop in de lokale bergsportwinkels, vertrokken we vrijdag middag met de Grand montets naar het bovenste liftstation. Vanaf hier duik je vrijwel gelijk buiten de piste en daal je via een redelijk stijle flank af naar de gletcher. Gelijk merkte we al hoe koud het hier was. Op onze wimpers vormden ijs en de sneeuw was compleet bevroren. Qua temperatuur moet je ongeveer aan -20 graden denken! Bas Vissch lees meer

Hängende Gärten

Wed, 03/02/2011 - 06:05 - Bas vd Smeede

Yes! het is gelukt. Afgelopen zaterdag is het Vincent en mij gelukt de 'Hängende Gärten' te klimmen. Ons plan was om eerst goed in te klimmen in WI5 watervallen en dan zondag de 'Hängende Gärten' in te duiken. Op zaterdag konden we echter niet weg bij ons pensionnetje, omdat handrem van één van de auto's was vastgevroren. De Hängende Gärten was op loopafstand, dus de beslissing was snel gemaakt om vandaag al een poging te doen. De condities waren dit jaar super, we zagen dat de waterval al vaker was beklommen. Vincent was behoorlijk zenuwachtig, maar klom toch soepel door de eerste crux lengte heen. Deze lengte hebben we deze keer niet door de pijler geklommen, maar door een dak links. Hierna was het mijn beurt. De volgende lengte was een steile WI6 pilaar. De stand was in in een grotje en hieruit klom ik de pijler in. Na een meter of drie kwam het twijfelpu lees meer

Ice-fight in Holland !!??

Sun, 12/05/2010 - 09:14 - Bas vd Smeede

Hoe vet is dat, een ijsklimwedstrijd in Holland! De ijsmeester uit Bodegraven had een mooie wand gecreeerd, waarop een moeilijke route op was uitgezet door de organisatie. Door middel van rode verf waren vlakken uitgezet, waar je binnen moest blijven. Uiteraaard  deed ik zelf ook mee met de wedstrijd, al was dit van korte duur ;-). Ik dacht ff subtiel te gaan haken, maar na een paar meter gleed mijn bijl eruit en stond ik weer op de grond.  Op dat moment kon ik er niet echt om lachen, maar naderhand zie ik er de humor wel van in. Gelukkig was er na de wedstrijd nog de gelegenheid om de wand nog is te klimmen. Echt een leuke route uitgezet, complimenten aan de NKBV. Saskia deed het beter, ze miste in de eerste crux-pas een beetje optrekpower, waardoor ze hier niet doorheen kwam. Maar wel genoeg voor een podiumplaats ;-), Jeeeeehhh!! lees meer

Oogsttijd

Wed, 10/21/2009 - 07:17 - Bas vd Smeede

Na mijn boulderperiode is het nu duidelijk tijd om te oogsten. Zondag ben ik samen met Vincent een daggie naar een koud Bomal geweest (3 graden!) en hier klommen we allebei 'Cherche mon Souffle Desesperement',een korte, overhangende 7a. Heel het massief is behoorlijk overhangend met veel slopers. Wel gaaf, maar ook verzurend. In de zevende poging kwam ik eindelijk in 1 keer door de crux heen. Hierna was de route niet moeilijk, maar ik ging helemaal kapot op een paar slopers. Ik ben behoorlijk diep moeten gaan, gister in de hal zaten mijn onderarmen nog helemaal vol. Ik viel zelfs uit een 5c+ lees meer

Crack climbing

Mon, 08/24/2009 - 19:27 - vincent

Ik in Feuertaufe (foto door Bas) Als training voor Utah gaan we de komende maand zo vaak mogelijk naar Ettringen. Dit weekeind ben ik redelijk succesvol gestart. Ik klom op zaterdag in sector Finsterlay, ik slaagde er in om twee routes zonder bloks te klimmen, de anderen moeten nog in de herkansing. De routes: Presskopf 7-/7 (6a+) alleen cams zonder bloks Feuertauf 7+ (6b+/6c) zonder bloks Mjolnir 7 (6b) still a project Oger 7+/8- (6c) still a project Zondag hebben we eerst in sector Mordor geklommen. Ik heb daar de route genaamd Apfel-fels 7 (6b) geklommen. Deze route begint redelijk eenvoudig maar heeft in het bovenste deel een overhangende crack met 1 crux pas die erg lastig te verklemmen was. Na dat ik er vijf keer was uitgevallen lukte het de zesde keer om de route te toppen. Zondag middag hebben we nog even op de sector Amphitheater geklommen, ik heb me daar lees meer

3 april dagje Freyr

Wed, 04/15/2009 - 12:26 - vincent

Vrijdag 3 april ben ik een dagje naar Freyr geweest. Het was erg mooi weer. Het was voor mij de eerste keer buiten klimmen na alle ijsklim avonturen. Sinds ik terug ben van het ijsklimmen heb ik hard getraind in de hal en ik hoopte dan ook dat ik daar een beetje profijt van zou hebben in de rots. We zijn eerste naar Puccelles gegaan, ik heb daar een 6c+ project dat nog steeds niet gelukt is. Ik heb nu wel eindelijk de crux kunnen klimmen dus hopelijk lukt het volgende keer om alles aan elkaar te rijgen. Na deze poging was ik goed warm en zijn we naar beneden gelopen, ik wilde daar nog graag een poging wagen in 'welcome to the machine' een 7a project. Alle passen liepen aardig maar het overhangende deel van de route valt toch weer tegen ook na al het harde trainen. Ik had de video camera van meegenomen dus dit keer wat minder fotos maar wel video. Al met al wa lees meer

Zondag klimmen in Freyr

Mon, 10/13/2008 - 21:58 - vincent

Afgelopen zondag ben ik naar Freyr geweest. Het weer was echt geweldig, alleen maar zon en geen wind. Ik klom samen met Nans. De eerste route die we in gingen hadden we niet in de topo bekeken, het begin zag er makkelijk uit dus ik dacht daar kan weinig aan fout gaan. Na de derde haak werd het echter steeds lastiger. Om van de laatste haak naar de stand te komen moest je over een buikje klimmen, dit moest echter met een dinamiche pas van af twee hele nare kleine greepjes. Achteraf bleek dit ook wel logisch want het bovenste deel van de route was een 6c+. Het eerste deel was een 5a. Na nog een paar 5c's en een 6a besloot ik nogmaar een keer in een project te duiken. Een 6c+, deze route start op een plaat, in het midden een buikje en daarna verticaal. De crux zit net onder het dakje, het zijn zeven heel erg lastige stappen achter elkaar. De vorige keer toen ik dit met B lees meer

Crack

Wed, 09/10/2008 - 17:28 - Bas vd Smeede

Zoals je al eerder las, ga ik elke week naar Berschenhoek om de 6c crack een paar keer te klimmen. Dit als training voor Utah volgende maand. Gisteren was mooi weer, dus op naar Monte Cervino. De eerste pogingen toprope gingen crap. Ik was niet geconcentreerd en mijn voeten glipten elke keer weg, ik kwam niet eens bij de eerste haak! Nadat Sas een route had geklommen, besloot ik gewoon de crack te gaan voorklimmen en dit werkte perfect! Ik kwam soepel door de crux heen en heb de hele route voorgeklommen. Zo zie je dat je voorklimmend gewoon veel geconcentreerder bent en dus beter klimt. De komende weken blijf ik nog wel in de crack trainen, want de verzuring mag wel iets minder worden. Dit was trouwens de eerste 6c die ik in Berschenhoek voorgeklommen hebt. lees meer