Pamir Alai

Sun, 01/29/2012 - 11:30 - vincent

Saskia Groen, Bas van der Smeede, Bas Visscher en Vincent van Beek zijn deze zomer op expeditie geweest in het Pamir Alai gebergte in Zuid-West Kirgizie. Het teamt richtte zich op het maken van verschillende eerstbeklimmingen en dat is gelukt. Het gebied, met bergen rond de 5000 meter, profileert zich door zijn milde klimaat, alpiene omgeving en vooral met zijn kalkwanden tot wel 1000 meter hoog! Het gedeelte waar het team naar is afgereisd, ligt in het oosten van het Pamir-alai gebergte, op de grens met China. Dit gebied is nog nauwelijks bezocht door klimmers, waardoor het team zich moest voorbereiden met de foto’s die door een lokale berggids zijn gemaakt. De vier klimmers van de Pamir Alai expeditie hebben in totaal zes eerst beklimmingen kunnen maken in de Oibala Mountains in Kirgizië. Na een lange busreis, tegenslagen met de lokale bureaucratie en lees meer

Arwa Tower

Sun, 01/29/2012 - 11:29 - vincent

In 2010 zijn Vincent van Beek, Saskia Groen, Bas van der Smeede samen met Jorg Vegter en Remy Klaase op expeditie geweest naar de Gahrwall Himalaya in India. Het doel was om de eerste herhaling te maken van de Noord-west pijler op de Arwa Tower (6352m). Deze 550 meter hoge pijler bestaat uit compact graniet met moeilijkheden tot 6B, TD+. De trip duurde in totaal 6 weken. Het team heeft 2 pogingen gedaan, maar zijn alletwee helaas mislukt. De zware condities in de pijler koste het team teveel tijd om van het mooi weer venster gebruik te maken. Veel opgevroren sneeuw en ijs in de rots vermoeilijkde het vrijklimmen. Uiteindelijk is de 6000 meter grens net bereikt. lees meer

Hangende Garten

Sun, 01/29/2012 - 11:25 - Bas vd Smeede

Na een mislukte poging in 2010, klommen Vincent van Beek en Bas van der Smeede in februari 2011 de extreem klassieker 'Hangende Garten'. Deze 160m hoge W6 waterval, was lange tijd één van de moeilijkste in Tirol. De 40m lange sleutellengte verdeelde ze in tweeen; Vincent pakte het dak voor zijn rekening en Bas de stijle pijler.     Hangende Garten (WI 6) from vincent van beek on Vimeo. Hangende Garten 140m WI6 poging 2 from vincent van beek on Vimeo. lees meer

Hängende Gärten

Wed, 03/02/2011 - 06:05 - Bas vd Smeede

Yes! het is gelukt. Afgelopen zaterdag is het Vincent en mij gelukt de 'Hängende Gärten' te klimmen. Ons plan was om eerst goed in te klimmen in WI5 watervallen en dan zondag de 'Hängende Gärten' in te duiken. Op zaterdag konden we echter niet weg bij ons pensionnetje, omdat handrem van één van de auto's was vastgevroren. De Hängende Gärten was op loopafstand, dus de beslissing was snel gemaakt om vandaag al een poging te doen. De condities waren dit jaar super, we zagen dat de waterval al vaker was beklommen. Vincent was behoorlijk zenuwachtig, maar klom toch soepel door de eerste crux lengte heen. Deze lengte hebben we deze keer niet door de pijler geklommen, maar door een dak links. Hierna was het mijn beurt. De volgende lengte was een steile WI6 pilaar. De stand was in in een grotje en hieruit klom ik de pijler in. Na een meter of drie kwam het twijfelpu lees meer

Diamond Buttres

Fri, 11/19/2010 - 06:42 - Bas vd Smeede

Uiteraard hoop ik natuurlijk stiekem dat de conditites op de Mt Kenia goed zijn, zodat ik de Diamond Buttres in kan. Ik heb op internet de volgende topo van de route gevonden. Vanaf de top van deze pijler klim je in drie makkelijke lengtes naar de Zuid-west graat. Deze klim je vervolgens tot de hoofdtop, ook wel de Batian genaamd. Ik denk dat het beste is om vanaf hier de traverse naar de andere top (Nelion) te maken door de Gate of Mist. Vanaf de Nelion kan je namelijk makkelijk abseilen met behulp van een ingerichte standplaatsen. lees meer

Mt Kenia

Sun, 11/14/2010 - 20:00 - Bas vd Smeede

Over vijf weken vertrekken Saskia en ik naar Kenia om een poging te doen mount Kenia te beklimmen. De mount Kenia is een mooie berg van 5199 meter hoog, waar veel mooie rotsroutes op zitten. Vroeger was hij beroemd om het diamond couloir, maar deze is vanwege gebrek aan ijs eigenlijk niet meer te klimmen. We gaan relatief kort en willen eigenlijk ook nog wel een safari meepikken, dus maken we de routekeuze ter plaatse. Als de berg volledig besneeuwd is doen we waarschijnlijk de relatief makkelijke Shipton route. Deze is 20 touwlengtes 4+ max. en kunnen we dus op stijgijzers doen. Mochten we mooie omstandigheden aantreffen met redelijk weer (waar we natuurlijk op hopen!!) zou de Diamond buttres een mijn voorkeur hebben . Deze pijler naast het voormalig Diamond coilour is VI+/A1 en heeft alles in zich. Onder andere een paar mooie zesde graads hoekversnijdingen, lees meer

Hangende Garden

Mon, 02/22/2010 - 13:32 - Bas vd Smeede

14 Februari (jaja Valentijnsdag), Sellraintal, Oostenrijk. Gisteren hebben we een dag lang gespeeld in een mixed klim gebiedje en klommen we tot M7- vrij makkelijk in de eerste of tweede poging. Dit gaf ons vertrouwen en dus spitten we 's Avonds door de topo, op zoek naar iets hards. Het wordt de extreem klassieker: Hangende Garden. Volgens de topo was deze 200m lange WI6 voor lange tijd de moeilijkste waterval van Tirol; Oke, dat klinkt goed. Is kijken hoe moeilijk dit nou werkelijk is…….. De eerste lengte een 50 meter lange WI3/4 is hard werken. Door de kou is het ijs knoerthard, maar even later staan we onderaan de eerste WI6 pilaar. Het is een 15 meter hoge stalagtiet, die op een gegeven moment de grond heeft bereikt en hier is vastgevroren. Hierdoor is hij overhangend en best intimiderend. Ik ga eerst een poging wagen de pijler voor te klimmen. Onderaan de lees meer

IJsklimmen in het Lusens

Sat, 02/20/2010 - 19:26 - vincent

De afgelopen 8 dagen ben ik in Oostenrijk geweest. Het doel was ijs en mixed klimmen. De tweede dag ben ik met Bas en Jorg naar "Mixed-Gartl" in Ochsengarten geweest. We klommen daar twee 7- routes en een 6de graad route. De een na laatste dag ben ik nog een keer terug geweest naar dit gebied en heb ik de routes allemaal in mijn eerste poging herhaald. Een aardige stap voorwaarts op het gebied van mixed klimmen dus. De rest van de dagen heb ik onderanderen de volgende ijs routes geklommen: Stuppen Eisfall 90m WI 5+, Bafflfall 120m WI 3 en 10m WI 4- en 10m WI 5, Gasthausfall 30m WI 4, Easy Afternoon 80m WI 4, Soul Reaver 120m WI 5, Rinne 50m WI 3+. Het hoogtepunt van de trip was de eerste poging in een WI 6, de route die Bas en ik geprobeerd hebben te klimmen heet Hangende Garten een 140 meter lange WI 6. De eerste touwlengte is een 55 meter lange WI 3+, daarna beg lees meer

ijsklim plannen

Tue, 01/19/2010 - 22:09 - vincent

In februarie staat de volgende trip gepland. Ik zal dan voor de derde keer afreizen richting het Sellraintal. De afgelopen twee jaar heb ik daar ijsklim cursussen gevolgd, dit jaar gaan we zelf onderweg. Als de condities goed zijn dan is de onderstaande pijler zeker een van de projecten waar ik naar terug wil keren. Twee jaar geleden heb ik deze pijler met toprope geklommen, dit jaar zou ik hem willen proberen voor te klimmen. lees meer

Beklimming van de Matterhorn

Sat, 08/29/2009 - 03:19 - vincent

Tijdens de tweede week van onze alpen stage hebben we Italië een bezoek gebracht. Het plan was om de Matterhorn te beklimmen. In Chamonix hadden we nog snel even een topo van alle 4000-ders van de alpen gekocht en daar in stonden twee routes vanaf de Italiaanse kant beschreven. De Liongraat en de zuid-west pijler, de Liongraat werd als erg druk beschreven en daar hebben wij een hekel aan dus besloten we de zuidwest pijler te gaan beklimmen, want deze werd als zeer rustig beschreven. Het is misschien wel aardig om te vermelden dat de topo door Engelsen was geschreven, ik kom hier later nog op terug. Het plan was in de hut te gaan slapen maar na een telefoontje uit het dal bleek dat de hut voor een jaar gesloten was. Een blik op de kaart liet zien dat er een meertje naast de hut moest zijn dus de tenten werden weer op de rugzak gebonden en we kochten eten in om weer lees meer