'Le Fil a Plomb' met één arm

Fri, 03/09/2012 - 07:35 - Bas vd Smeede

Het was weer tijd voor een mooie alpiene toer, dus reden Sas en ik afgelopen vrijdag nacht richting Chamonix. Halverwege even een tukje gedaan en om 11 uur kwamen we aan. In het dorp kwamen we Niels en Niek tegen en onder het genot van een bakkie hoorde we van hun dat de sneeuw goed gezet was en dus geen sneeuwschoenen nodig hadden. Dezelfde middag namen we het liftje om in de winterraum van de Refuge du Plan te slapen. Helaas was het druk in dit hutje en iedereen ging dezelde route in, namelijk ‘le Fil a Plomb’ op de noordwand van de Rognon du Plan. Deze route loopt links van de bekende Frendopijler.   Fil a Plomb, de rode pijl markeerd de markante sleutel lengte We zaten al na te denken over een alternatieve route, maar omdat ‘s ochtends de eerste al om half drie opstonden (en dus ver voor ons uit klommen) beslote lees meer

Bergsportaward en meer!

Fri, 02/17/2012 - 12:15 - Bas vd Smeede

Er is weer een hoop gebeurt de laatste tijd, maar ik heb het te druk met klimmen om te bloggen (goeie zaak natuurlijk!!). Anderhalve week geleden had ik samen met mijn team maten de eer om de bergsportaward 2012 in ontvangst te nemen. Onze eerstbeklimmingen in het Pamir Alai gebergte vond het publiek de meest spraakmakende alpiene beklimming van het afgelopen jaar. Helaas kon Bas Visscher door de hevige sneeuwval het restaurant in Woerden niet bereiken, dus namen we met zijn drieen de award in ontvangst. Niemand minder dan Katja Staartjes reikten de award uit. Bedankt voor de mensen die op ons gestemt hadden! Bergsportaward 2012, jeeeeeh De zondag na de award uitreikingen gaven we twee lezingen op de bergsportdag, wat ondanks het mooie schaatsweer best goed bezocht was. Dit waren onze laatste lezingen, dus binnenkort zullen we de filmpjes publiceren. lees meer

Pamir Alai

Sun, 01/29/2012 - 11:30 - vincent

Saskia Groen, Bas van der Smeede, Bas Visscher en Vincent van Beek zijn deze zomer op expeditie geweest in het Pamir Alai gebergte in Zuid-West Kirgizie. Het teamt richtte zich op het maken van verschillende eerstbeklimmingen en dat is gelukt. Het gebied, met bergen rond de 5000 meter, profileert zich door zijn milde klimaat, alpiene omgeving en vooral met zijn kalkwanden tot wel 1000 meter hoog! Het gedeelte waar het team naar is afgereisd, ligt in het oosten van het Pamir-alai gebergte, op de grens met China. Dit gebied is nog nauwelijks bezocht door klimmers, waardoor het team zich moest voorbereiden met de foto’s die door een lokale berggids zijn gemaakt. De vier klimmers van de Pamir Alai expeditie hebben in totaal zes eerst beklimmingen kunnen maken in de Oibala Mountains in Kirgizië. Na een lange busreis, tegenslagen met de lokale bureaucratie en lees meer

Arwa Tower

Sun, 01/29/2012 - 11:29 - vincent

In 2010 zijn Vincent van Beek, Saskia Groen, Bas van der Smeede samen met Jorg Vegter en Remy Klaase op expeditie geweest naar de Gahrwall Himalaya in India. Het doel was om de eerste herhaling te maken van de Noord-west pijler op de Arwa Tower (6352m). Deze 550 meter hoge pijler bestaat uit compact graniet met moeilijkheden tot 6B, TD+. De trip duurde in totaal 6 weken. Het team heeft 2 pogingen gedaan, maar zijn alletwee helaas mislukt. De zware condities in de pijler koste het team teveel tijd om van het mooi weer venster gebruik te maken. Veel opgevroren sneeuw en ijs in de rots vermoeilijkde het vrijklimmen. Uiteindelijk is de 6000 meter grens net bereikt. lees meer

Gefaald op de Grosse Zinne

Mon, 01/02/2012 - 18:27 - Bas vd Smeede

Drei Zinne Om eens te ervaren hoe een bigwall beklimming in de winter aanvoelt, vertrokken we afgelopen week naar Italie. In de Dolomieten ligt één van de meest imposante bigwall van de Alpen, namelijk de 550m hoge grosse Zinne noordwand. Wij hadden een route uitgezocht in het linker, meest overhangende, wanddeel. De Camilotto Pellisier is in 1964 geopend in 10 dagen! en zij gebruikte veel haken. De afgelopen jaren is de route weer in het nieuws gekomen doordat de Italiaan Bube de route vrijklom (X-). Hij had de standplaatsen gesaneerd, maar alle haken hiertussen zijn nog steeds de oorspronkelijke antieke haken. Saskia neemt de eerste lengte voor haar rekening De autoweg naar de Auronzohut is 's winters gesloten, maar hier rijden de hele dag sneeuwscooters heen en weer om mensen naar beneden te laten rodelen. De sneeuwscooter brach lees meer

Salbit

Mon, 06/06/2011 - 19:05 - Bas vd Smeede

Om nog even wat alpiene rots meters te maken, voordat we naar de Pamir vertrekken, zijn we het hemelvaart weekend naar de Salbitschijen geweest. Het weer was wat onstabiel, maar het bleef gelukkig droog. Saskia had het plan om met Elly de westgraat te proberen, echter Elly was flink verkouwen en Saskia wat moe van de lange nachtreis. Geen goed uitgangspunt om een route van 36 touwlengtes in één dag te klimmen, dus zijn ze teruggekeerd. De volgende dag hebben ze wel nog een mooie 6a route op de Gemsplanggen gekommen. Bas Visscher en ik klommen vrijdag Genisis. Een lange route op de zuid-oostwand van de Salbit. Volgens onze topo een 6A+ route, maar volgens de huttenwaard (en eerstbeklimmer van de route!) was hij inmiddels opgewaardeert naar 6B+. Ik denk dat dit wel redelijk is, hoewel ik alle routes op de Salbit vrij hard gewaardeert vind, dus soms is het ook mo lees meer

Birthday-climb

Wed, 02/09/2011 - 16:53 - Bas vd Smeede

Om mijn dertigste jaar goed in te luiden, vertrok ik, samen met Saskia en Bas Visscher, afgelopen weekend richting Oberstdorf. Ons doel; De Rubihorn noordwand. Een kort noordwandje van zo'n 400m met vele mixed routes. Volgens Bersteigen.at een sehr schöne kombinierte alpine Tour. Al in de eerste M4 lengte, klommen we door brak terrein, wat niet goed af te zekeren was. Onze beoogde route (Carpe Diem, M5+) lieten we maar vliegen en we sloegen rechtsaf de klassieke route in. De rots bleef brak en de beste bijlplaatsingen waren eigenlijk in bevroren graspollen ;-). De moeilijkheden waren vlot achter ons, zodat we het laatste deel zonder touw konden klimmen. Een hoop sneeuw, maakte het wel zwaar en deed de snelheid niet ten goede. Na de top volgde een lange afdaling door diepe sneeuw en om zeven uur zaten we pas aan een welverdient biertje. Al met al, is de wand qu lees meer

Hell's Gate

Sat, 01/08/2011 - 11:09 - Bas vd Smeede

In het Youth hostel kregen we de tip dat er ook geklommen kan worden in Hell's gate national park. Dit leek ons wel een goed plan; lekker relax in het zonnetje klimmen. In dit park leven geen gevaarlijke diersoorten, dus regelde we een mountain bike en konden al fietsend de rotsen verkennen. Als eerste klommen we alle mogelijke lijnen op de Fisher tower. Dit klinkt heel wat, maar de toren was slechts 35 meter hoog... Wel zaten er een paar leuke routes op. Vervolgens vertrokken we richting de hoogste wand die we gespot hadden. Zoveel rots hierzo; daar moet toch wel een first ascent te maken zijn. We liepen een flink stuk onder de rotswand door tot we een mooie lijn zagen. Een briljante hoekversnijding lag te wachten om beklommen te worden. Saskia begon met de eerste lengte, wat inderdaad een mooie lengte bleek te zijn. Een leuke 6a passage om van de ene crack naar lees meer

Top!

Sat, 12/25/2010 - 12:35 - Bas vd Smeede

Ik kreeg weer een berichtje uit afrika: We hebben elke middag last van hagel dus we hebben gekozen voor de Shipton route. 80 meter onder de top sloeg het weer om. De nacht hebben we op de top doorgebracht in een bivakshelter. We zij nu dizzy van de hoogte wakker geworden. We hebben nu een prachtig uitzicht, we kunnen zelfs de kilimanjaro zien. Straks abseilen en dan ff bijkomen. groetjes bas en saskia lees meer

Berichtje uit Afrika

Tue, 12/21/2010 - 12:53 - Bas vd Smeede

Ik (Vincent) heb net een SMS'je van Bas en Saskia gekregen over de voortgang van hun beklimming. De tocht gaat voorspoedig, vandaag 1e trekking tot 3000m. De rugzakken zijn ongeveer 30 kg en dat is toch wel erg zwaar. Morgen verder naar kamp 2 op ongeveer 4200m, we kamperen nu tussen de apen! Greetz Bas lees meer