Schotland

Tue, 03/29/2016 - 17:46 - Bas vd Smeede

In Februari zijn we met zijn twaalven! naar Schotland gegaan. Ik was daar zelf nog nooit geweest, maar veel over gehoord.  De eerste dagen hadden we prachtig weer, heel zeldzaam daar. Saskia en ik beklommen de eerste dag, samen met Bep en Peter de Ben Nevis noordwand. We waren van plan de Tower ridge te pakken, de langste en mooiste graat op de Nevis. Het stormde alleen zo hard, dat we een ijscouloir in zijn gegaan (Wendigo). Twee dagen later beklommen Sas en ik alsnog de Tower ridge. Nu wel met mooi weer. Bas vd Ploeg beklom samen met Klaas, Sjoerd en Roeland de Cuillin ridge op the island of Skye. Een mooie twee daagse beklimming die vanwege het weer/condities niet vaak gedaan kan worden in de winter. Vincent van Beek en Bas Visscher kwamen 2 dagen later aan en konden nog net een prachtige dag meepikken. Zij beklommen de ultra klassieker; point five gully. H lees meer

Senja island

Sun, 11/10/2013 - 14:37 - Bas vd Smeede

Senja eiland is koud, nog geen topo van, wisselende condities en heeft korte periode daglicht. Dit klonk ons wel als avontuur, dus boekte we onze vluchten naar het noorden van Noorwegen. Senja eiland is gelegen boven de poolcirkel en veranderd 's winters in een koud alpiene landschap. De bergen zijn slechts 1000 meter hoog, maar beginnen wel op zee niveau! The Devil's teeth Er zijn nog weinig klimmers actief geweest op dit eiland, dus er valt nog veel te verkennen. Van de klimmers die er zijn geweest begrepen we dat het er vol zit met mooie bevroren watervallen, couloirs en potentiele mixed routes. We verblijven bij een lokale gids die in het kleine vissersdorp, Mefjordvær woont. Hopelijk kan hij ons voorzien van de nodige informatie over mooie routes! Mefjordvær met het beroemde noorderlicht We gaan in totaal met acht klimmers. Sas en lees meer

Camilotto Pellisier

Sun, 01/13/2013 - 15:43 - Bas vd Smeede

De tijd om ons onmogelijke winterproject voort te zetten was aangebroken; de Grosse Zinne noordwand in hartje winter. Vol goede moed vertrokken Vincent en ik op 22 December richting Italie om gelijk de volgende dag de aanloop te doen. Nog geen 5 meter vanaf de hut begon de sneeuw onder onze voeten weg te glijen. Het sneeuwdek stond duidelijk op spanning en het was nu niet wijs de helling in te gaan. Na een week was de sneeuw gestabiliseerd en kwamen we terug. Als route hadden we een oude artificiele route uitgekozen; de Camilotto Pellisier. Deze route gaat recht door het overhangenste gedeelte van de wand en is in 1964 geopend. Het voordeel van deze route is dat we grote delen artificieel konden beklimmen in warme kleding en D-schoenen. Volgens de topo ongeveer VI,A2. Al vorig jaar merkte we dat de eerst beklimmers zo veel mephaken hebben achtergelaten dat we lees meer

Les Courtes hit & run

Fri, 02/17/2012 - 12:18 - Bas vd Smeede

Hit & run: naar de Alpen rijden, een grote route klimmen en gelijk weer terug rijden, dat was het plan. De combinatie van een drukke baan en veel willen klimmen is soms zwaar. De drang om te klimmen is echter zo groot, dat we dit er graag voor over hebben. Les Courtes noordwand stond gepland en is nog gelukt ook! Donderdag vertrokken we richting Chamonix voor deze winterbeklimming.   Les Courtes, 3815 meter hoog   Na wat geshop in de lokale bergsportwinkels, vertrokken we vrijdag middag met de Grand montets naar het bovenste liftstation. Vanaf hier duik je vrijwel gelijk buiten de piste en daal je via een redelijk stijle flank af naar de gletcher. Gelijk merkte we al hoe koud het hier was. Op onze wimpers vormden ijs en de sneeuw was compleet bevroren. Qua temperatuur moet je ongeveer aan -20 graden denken! Bas Vissch lees meer

Cammilotto Pellisier

Sun, 01/29/2012 - 11:20 - Bas vd Smeede

In 2011 probeerde Saskia, Bas en Vincent de Grosse Zinne noordwand in hartje winter te beklimmen. Verkeerde keuzes, extreme kou en onervarenheid deed het team al vroeg terugkeren. Als route kozen we Cammilotto Pellisier. Een oude artificiele route, recht door het overhangenste gedeelte van de wand. Moeilijkheden zijn ongeveer VI,A1, 400m Winter 2012/2013 keerde Bas en Vincent terug. Beter voorbereid en vol motivatie ging de beklimming een stuk soepeler. Na een bivak onderaan de route beklommen ze in 2 dagen de wand met een portaledge overnachting halverwege. Hieronder een impressie van de beklimming.       lees meer

Cosmique graat

Sun, 05/04/2008 - 17:28 - Bas vd Smeede

Dag 3 zijn we de Cosmique graat opgegaan. Door de verse sneeuw werd het meer een winterbeklimming. Leuk aan zulke niet al te moeilijke tochten is dat je meer tijd kan besteden aan fotos maken. Nadeel is dat er haast altijd meer klimmers op zitten. Oscar en Saskia klimmen simultaan Laatste lengte voor een biertje!! lees meer

Erste Sellaturm

Sat, 03/03/2007 - 17:59 - Bas vd Smeede

Vorige week zaterdag heb ik met mijn klimmaatje Oscar een winterbeklimming van de eerste sellaturm gemaakt. We hadden eerst het plan om een complete overschrijding van de Funffingerspitze te maken, deze route is 22 touwlengtes en zeer mooie ambiance. Zaterdag om negen uur stonden wij klaar om het eerste liftje te nemen, blijkt deze alleen zomers te gaan! Daar hadden wij natuurlijk niet op gerekend. Wij, enthousiast als we zijn, lieten ons niet uit het veld slaan. Dus, lopen...Dit bleek helaas niet te gaan zonder sneeuwschoenen of tourskies. Kniediepe sneeuw met een ijslaagje waar je net doorheen zakt. Na een half uurtje ploegen, maar nog geen steek verder besloten we naar de auto terug te keren en een plan B te maken. Helaas werd het al vrij laat en moesten we dus een relatief korte route uitzoeken. Het werd de eerste Sellaturm zuidpijler, route: Gluck Verschneidung lees meer

Serrai di Sottoguda

Tue, 02/27/2007 - 18:00 - Bas vd Smeede

Yes, ijs!......... dat was het eerste wat we dachten toen we afgelopen donderdag ochtend door de serrai in de Dolomieten aankwamen. na een lange nacht doorkarren was dit natuurlijk wat wij gehoopt hadden. Oke, vanwege de tamelijk hoge temperatuur in de kloof, zo rond het vriespunt, waren ze een beetje nat, maar toen we in de eerste waterval hingen merkten we dat het ijs dik genoeg was. De eerste dag weer een beetje inkomen. Na een jaar geen stijl ijs gezien te hebben is het wel weer wennen, maar toch weer alles voorgeklommen, ook al waren het W3 tjes. Voor Gina (mijn vriendin) was het de eerste keer, dus was W3 heftig genoeg. Vrijdag stond de Cathedrale op het programma. Deze W4+ is ong. 100 meter hoog en bestaat in de tweede lengte uit loodrechte ijspilaren. Deze pilaren vond ik vanwege de temperatuur een beetje link om voor te klimmen, dus hadden we een toprope va lees meer

Ijs of rots?

Sat, 02/17/2007 - 18:03 - Bas vd Smeede

Ijs of rots? Dat is de grote vraag dit jaar. Volgende week woensdag ga ik met enkele vrienden naar de Dolomieten. Een paar weken geleden was dit de enige plek in de alpen waar ik redelijke watervallen had gevonden. Een kloof onder de Marmolada, waar geen zon komt en wel een stuk of 10 watervallen in uit komen. Wij dus snel een hotelletje regelen en de bijlen slijpen. Maar..., de temperaturen schieten omhoog volgende week en hoogst waarschijnlijk zal er dus geen beklimbare waterval zijn. Nou, is de Dolomieten natuurlijk wel het mekka voor alpiene rotsroutes, dus niet getreurd. Misschien wel een mooie winterbeklimming van de Torre grande of derde Sellaturm. We zien wel... Straks eerst maar de training van Mirjam Verbeek en daarna spullen pakken voor onze trip. Bovenaan dit bericht zie je een foto van mij in het Maltatal vorig jaar (toen was er wel ijs ...........) lees meer