First summit in my second life

Tue, 07/14/2015 - 14:05 - Bas vd Smeede

Na een maand of drie bijna elke dag trainen wil ik graag weer eens kijken hoe mijn lichaam zich in de Alpen kan houden. Over twee weekjes heb ik twee weken vrij om te gaan klimmen, maar ik net weer een lading Tcellen (afweercellen) van mijn broer gekregen, dus weet niet of ik me dan nog goed voel. Het is nu super mooi weer in de Alpen, dus we besluiten alvast een lang weekendje te gaan. Ik heb een relatief makkelijke tocht uitgezocht, maar wel een hele mooie. De Vajolettorens in de Dolomieten. Na een lange reis komen we vrijdag vroeg in de middag aan in Val di Fassa. Vanaf hier kan je een taxibusje nemen die je helemaal naar de Garciahut brengt op 2000m hoogte. We gaan te voet verder richting de Alberto Re hutte, onderaan de Vajolet torens. Het is warm en zwoel. Het stijgen met een rugzak op mijn rug valt me zwaar. Gelukkig komen we halverwege een hut tegen lees meer

Couloir Serauta

Wed, 01/23/2013 - 12:34 - Bas vd Smeede

Aangezien we met kerst de Grozze zinne niet konden bereiken vanwege lawine gevaar, zochten we wat alternatieven op. Na een paar dagen hadden we alle watervallen van de Sottogudo kloof beklommen en besloten we een alpiene tocht te maken op de Marmolada noordwand. We vonden op internet een mooi couloir genaamd: Tre Maggi. 400 meter lang en een briljante WI5 ijsdrop in het midden. Zoals bij de meeste tochten in de Dolomieten kan je lekker 's ochtends vroeg via een pas omhoog rijden en met een korte aanloop de route bereiken. Bij deze wand zo een 1,5 uur. Zo gezegt, zo gedaan, maar de eerste touwlengte kwamen we alleen niet eens door! Een WI4+ ijslengte met beroerd brak ijs. We hebben het alle twee geprobeerd, maar zagen het beide niet zitten. Tja, wat nu? We zijn vroeg op en zijn helemaal naar de wand gelopen. We moeten toch wat klimmen. Links van het Tre Maggi lees meer

Gefaald op de Grosse Zinne

Mon, 01/02/2012 - 18:27 - Bas vd Smeede

Drei Zinne Om eens te ervaren hoe een bigwall beklimming in de winter aanvoelt, vertrokken we afgelopen week naar Italie. In de Dolomieten ligt één van de meest imposante bigwall van de Alpen, namelijk de 550m hoge grosse Zinne noordwand. Wij hadden een route uitgezocht in het linker, meest overhangende, wanddeel. De Camilotto Pellisier is in 1964 geopend in 10 dagen! en zij gebruikte veel haken. De afgelopen jaren is de route weer in het nieuws gekomen doordat de Italiaan Bube de route vrijklom (X-). Hij had de standplaatsen gesaneerd, maar alle haken hiertussen zijn nog steeds de oorspronkelijke antieke haken. Saskia neemt de eerste lengte voor haar rekening De autoweg naar de Auronzohut is 's winters gesloten, maar hier rijden de hele dag sneeuwscooters heen en weer om mensen naar beneden te laten rodelen. De sneeuwscooter brach lees meer

2010

Sun, 01/10/2010 - 13:36 - Bas vd Smeede

2010, weer een nieuw jaar vol kansen! Iedereen een fijn jaar toegewenst. Rond de jaarwisseling zat ik de Alpen, maar nu ik weer thuis achter mijn laptop met een koffie zit (saai...) wordt het weer tijd om wat doelen op te schrijven voor dit jaar. Zoals ik al eerder vertelde zijn doelen voor mij belangrijk om gemotiveerd te blijven trainen. Terugkijkend op mijn doelen van 2009 zijn er veel gelukt, maar niet alle. Mijn doel om een 7a te klimmen is gelukt; op 1 januari klom ik in BuisleBaroni nog mijn eerste 6c en in het najaar mijn eerste 7a; Welcome to the machine. Nog 2 7a's volgen hierna. El Capitan beklimmen is helaas niet gelukt, door de zware weersomstandigheden kwam ik slechts tot een derde (de revanche gaat natuurlijk komen!) en als derde doel de Grand Capucin beklimmen is wel gelukt. Niet via de route die ik op oog had, maar ook de Swiss route was een prachti lees meer

Zoek de verschillen

Fri, 01/30/2009 - 17:05 - Bas vd Smeede

In 2007 klom ik samen met Sas de Torre del Diavolo in de Dolomieten. Op zich niet zo moeilijke route (VI-) , maar bekend om zijn spectaculaire stap van de Torre Leo naar de Torre del Diavolo. Op de linker foto zie je Emilio Comici. lees meer

Touwtechnieken

Thu, 05/15/2008 - 17:24 - Bas vd Smeede

In Cortina (Dolomieten) kwam ik op de bergsportafdeling van een warenhuis de volgende instructie flyer tegen: Mischien een techniek om aan de EVI toe te voegen? (EVI=eenheid van instructie; technieken die de NKBV instructeurs aan de cursisten instrueren) lees meer

Piz Pordoi

Mon, 04/14/2008 - 17:29 - Bas vd Smeede

Walter klimt een 6a lengte voor in de zuid-peiler van de Piz pordoi in de Dolomieten. Het leuke van deze route is dat hij eindigt bij het kabelbaanstation. Je maakt de laatste stand aan het stalen hekje van het station en gaat met de cabinelift naar je auto (en kroeg) toe. lees meer

Back in Holland

Wed, 09/05/2007 - 17:41 - Bas vd Smeede

Na vier weken in de alpen rondzwerven ben ik weer in ons vlakke landje. Het was een zeer bewogen zomer. Ik had van te voren zeer ambitieuse en mooie plannen, maar er is niet veel van terechtgekomen. Tuurlijk was het wel heerlijk om vier weken lang in de bergen te zijn, maar ik kon al de energie die ik uit de maanden lange training verworven had niet helemaal kwijt. De eerste week was heerlijk. Samen met Jorg, Nurdjana en Saskia in de Ecrins wezen klimmen. Wat sportklimroutes, de Dibona en als laatste deed ik met Saskia de La Meije zuidwand. De route was de Pierre Alain-Voie directe. Een mooie rechte lijn dwars door het langste deel van de wand. 32 touwlengtes, max V+ (met 6a-variant). Deze route gingen we in 1 dag proberen als test voor de rest van de plannen. Vier uur waren we boven, dit ging dus als een speer. Alleen hield Saskia er een ontstoken schouder aan over lees meer

Freyr

Sun, 07/29/2007 - 17:43 - Bas vd Smeede

Afgelopen weekend lekker naar Freyr geweest. Ik ging mee als examinator voor AKI examens. Zaterdag al om 9 uur verzamelen in Chamonix! Twee deelnemers geexamineerd die dag en alletwee geslaagt, dat was dus een succes, het weer was iets minder een succes, af en toe een flinke regenbui. We waren op de Jeunesse aan het klimmen en daar kan je onder wat overhangen best nog wel met wat regen uit de voeten. Zaterdagavond lekker een biefstukkie bij de Chamonix gegeten en na wat biertjes en wat zeer goeie gogeltrucs van een van de deelnemers in het hutje geslapen. Zondag waren er te veel examinatoren, dus ik offerde (?) me wel op om zelf te gaan klimmen. We gingen naar de Louis Pillipe, om voorbereid te zijn op enkele regenbuien, maar het bleef de hele dag prachtig weer. Samen met Oscar heftige routes geklommen. We zijn onder aan het massief begonnen en eind van de dag bovenaa lees meer

Serrai di Sottoguda

Tue, 02/27/2007 - 18:00 - Bas vd Smeede

Yes, ijs!......... dat was het eerste wat we dachten toen we afgelopen donderdag ochtend door de serrai in de Dolomieten aankwamen. na een lange nacht doorkarren was dit natuurlijk wat wij gehoopt hadden. Oke, vanwege de tamelijk hoge temperatuur in de kloof, zo rond het vriespunt, waren ze een beetje nat, maar toen we in de eerste waterval hingen merkten we dat het ijs dik genoeg was. De eerste dag weer een beetje inkomen. Na een jaar geen stijl ijs gezien te hebben is het wel weer wennen, maar toch weer alles voorgeklommen, ook al waren het W3 tjes. Voor Gina (mijn vriendin) was het de eerste keer, dus was W3 heftig genoeg. Vrijdag stond de Cathedrale op het programma. Deze W4+ is ong. 100 meter hoog en bestaat in de tweede lengte uit loodrechte ijspilaren. Deze pilaren vond ik vanwege de temperatuur een beetje link om voor te klimmen, dus hadden we een toprope va lees meer